Colectivul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța, la ceas de grea încercare, este
alături de domnișoara Procuror General ELENA GRECU, în aceste clipe când își ia
rămas bun de la mama sa dragă, GRECU TUDORA.
Sincere
condoleanțe!
SITUAȚIA DOSARELOR DE CERCETARE
ÎN ANUL 2013
În cadrul Căpităniei Zonale
Tulcea de la începutul anului s-au aflat în lucru 15
dosare, iar până
la această dată au fost finalizate 9 dosare, 6 fiind în lucru, după cum
urmează:
A. DOSARE FINALIZATE 9
1. Dosar
nr. 53/PMF/2012 - în
cauză s-au efectuat cercetări de Căpitănia Portului Sulina - privind faptul că la data de
22.09.2012, numitul Ioniță Dragoș a pus în navigație ambarcațiunea tip Triton
580 cu motor tip Honda de 90 CP pe Canalul Sulina și Dunărea Veche, având la
bord 2 persoane, iar pe canalul Răducu, în jurul orei 17.30, ambarcațiunea a
fost scufundată, fără victime. Ulterior ambarcațiunea a fost recuperată și
repusă pe linia de plutire.
In cauză au fost efectuate
cercetări penale față de numitul Ioniță Dragoș pentru infractiunea prev. de art.28, alin. l din Legea 191/2003.
Dosarul a fost înaintat la data de 28.01.2013
2. Dosar
nr. 73/PMF/2012 - în
cauză s-au efectuat cercetări de Căpitănia Portului Sulina - privind avarierea de către nava
maritimă HAMAL, pav. I-le Cook, a ambarcațiunii tip catamaran
nr. 02184 - SN , pe data de 15.12.2012, orele 21.15, fiind în manevră de acostare
în portul Sulina, dana maritimă nr. 1, pentru revizie de tranzit.
Ambarcațiunea tip catamaran
nr. 02184 - SN, se afla acostată la dană și a suferit următoarele avarii :
puntea, parapeții și tacalajul
cu copertina avariate total, sistemul de guvernare cu sistemul de transmisie de
la distanță avariat complet iar flotoarele ambarcațiunii prezintă multiple basele, ambarcațiunea rămânând în continuare în stare de
flotabilitate.
După coliziune, imediat s-a
repornit motorul principal iar nava HAMAL a acostat în siguranță la dană. Nu au
fost vătămări corporale, victime omenești sau poluare. Deoarece sunt indicii de
neglijență în serviciu privind comandantul navei HAMAL, numitul OZDAL AKSU,
conform art. 249 CP. se efectuează acte premergătoare. Dosarul a fost înaintat
la data de 08.01.2013
3. Dosar nr. 2/PMF/2013, în care s-au efectuat cercetări
în urma sesizării
numitului Dănilă Constantin, angajat
despre faptul că în data de 22.10.2012, ora 15.15, împingătorul TC 555,
conducător
Chirilă Anton, efectuând manevră cu o barja pentru a
ieși din dana comercială a
portului Tulcea, a lovit motorul ambarcațiunii 02438 TI, proprietatea clubului,
avariindu-l.
Dosarul a fost înaintat la data
de 28.03.2013
4.
Dosar nr. 58/PMF/2012 în care s-a început urmărirea
penală față de numiții MARGA ION și CIOBANU CHIRIAC, ambii din Tulcea, în
dosarul cu numărul de mai sus, pentru infracțiunea de punere în navigație a
unei nave neînregistrate prev. de art.28 alin. l teza II din Legea 191/2003, în urma faptului că primul a
condus în data de 06.10.2012, pe Dunăre - din localitatea Tulcea până pe
canalul 36, o ambarcațiune tip Forward 535 cu motor
marca Suzuki de 90 CP, neînregistrată, proprietatea secundului, ambarcațiunea
fiind implicată într-un eveniment de navigație. Dosar finalizat și înaintat la
data de 14.03.2013
5.
Dosar nr. 72/PMF/23.10.2012, privind conducerea unei
ambarcațiuni cu motor de către numitul Gheba Maurer fără a deține certificat
corespunzător. In cauză se efectuează cercetări penale față de acesta pentru
infracțiunea prev. de art.2 al. 1 din Lg. 191/2003. Urmărirea penală a fost începută întrucât,
la data de 21.10.2012, în zona portului Tulcea, acesta a condus ambarcațiunea
tip Laguna 480 cu motor Yamaha de 15 CP, iar în urma controlului efectuat de
Căpitănia Portului Tulcea a rezultat că, nu deține certificat de conducător de
ambarcațiune de agrement cu motor. Dosar finalizat și înaintat la data de 13.02.2013
6. Dosar 1/PMF/2013 în care s-au efectuat acte
premergătoare pentru
săvârșirea infracțiunilor de neglijență în serviciu, prev. de art.249 CP și de sustragere
de la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei, prev. de
art.6 din
Legea nr. 191/2003, privind infracțiunile la regimul transportului naval, față
de numitul
Dediu Viorel, întrucât la data de 26.12.2012, în portul Tulcea-dana LCan, Dunăre-mal
drept, Mm.39 1/2 , remorcherul Dragoș, condus de
acesta, în timpul efectuării unei
manevre de acostare a barjei
producându-le o serie de avarii ușoare.
Incidentul nu a fost
anunțat
Dosarul a fost înaintat
- pentru infracțiunea de neglijență
în serviciu, prev. de
art.249 CP, întrucât fapta
nu întrunește conținutul constitutiv al infracțiunii, incidentul producându-se
datorită spațiului redus de manevră, a contracurentului și a vântului;
- pentru infracțiunea de sustragere
de la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei, prev.de art.6 din Legea 191/2003, privind infracțiunile la regimul transportului
naval, întrucât fapta nu întrunește conținutul constitutiv al infracțiunii,
acesta nu a plecat de la fața locului cu intenția de a se sustrage cercetărilor
ci, datorită faptului că, avariile au fost minore, incidentul fiind soluționat
pe cale amiabilă, iar la bord a rămas un înlocuitor, respectiv timonierul
Anghel Ionel. De faptul că urma a se efectua constatări la fața locului a aflat
în timp ce se afla în drum spre localitatea de domiciliu.
7. Dosar nr. 327/2013, în cauză se efectuează cercetări penale față de
învinuitul Conțolencu Alexandru sub aspectul
săvârșirii infracțiunii de punere în navigație a unei nave neînregistrate prev.de art.28 alin. l teza a II-a din Legea nr. 191/2003, în urma faptului că,
la data de 22.01.2013, în zona km.64 - braț Sf. Gheorghe al Dunării, a condus
ambarcațiunea tip Laguna cu motor Tohatsu de 30 CP,
neînregistrată.
Dosarul a
fost înaintat la data de 13.02.2013
8. Dosar nr. 4/PMF/2013, înaintat de Parchetul de pe lângă
Judecătoria
Constanța, în urma declinării de
acte premergătoare sub aspectul infracțiunii de exercitare a atribuțiilor de
serviciu în
stare de ebrietate, prev. de
art.5 din Legea nr.191/2003,
privind infracțiunile la regimul
transportului naval, față de numitul Butan Octav-Mihai, în urma evenimentului
de
navigație din data de 24.08.2012, în jurul orelor. 11.00, Braț Sf.Gheorghe,
km. 104+100, când ambarcațiunea 0780 Gl, condusă de sus-numitul s-a lovit de
gabara
322 TI, iar din buletinul de analiză toxicologică nr.754-755/C din 06.09.2012,
emis de
Serviciul de Medicină Legală Tulcea, a rezultat că acesta a avut la data
producerii
accidentului de navigație o alcoolemie de 1,40 g%o la
prima probă de sânge, respectiv
de 1,30 g%o la cea de-a doua probă. Dosarul a fost înaintat
la data de 06.03.2013 finalizat și promovat cu
propunere de Neîncepere a urmăririi penale în cauză deoarece nu este întrunit
conținutul constitutiv al infracțiunii sub aspectul calității făptuitorului,
acesta fiind în timpul liber și nu în exercitarea atribuțiilor de serviciu, calitate cerută de conținutul
legal al art.5(l) din Lg. 191/2003, iar evenimentul nu este urmarea unei fapte
prevăzută de legea penală, ci este urmarea faptei contravenționale de conducerea ambarcațiunii de
agrement de către o persoană care se află sub influența băuturilor alcoolice,
dacă nu constituie infracțiune, prev.de
art.2 lit
c din H.G 876/2007, și care se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 5000
lei și sancțiunea complementară de suspendare a certificatului de la o lună la
12 luni.
In temeiul art.21 din
OG.2/2001, privind regimul juridic al contravențiilor, și potrivit Deciziei
Directorului Autorității Navale Române nr.391 din 22.11.2010 precum și a
Dispoziției de Serviciu a Directorului Căpităniei Zonale Tulcea nr.236 din 10.01.2011, prin procesul verbal de
contravenție nr. 005541 din 12 aprilie 2013 numitul Butan Octav-Mihai a fost sancționat cu amendă în
cuantum de 3000 lei și cu sancțiunea complementară de suspendare a
Certificatului internațional de conducător de ambarcațiune de agrement pe o
perioadă de 3 luni, pentru contravenția sus-menționată.
9. Dosar 8/PMF/ 2013, în cauză se efectuează cercetări (Căpitănia Portului Sulina) privind eșuarea M/V IZMIR, pav. Malta. Pe data de 07.03.2013, nava maritimă M. IZMIR,
pavilion Malta, vine din portul Gemlik, Turcia, cu
destinația Galați, având aprobare de
Dosarul a fost înaintat la data de 20.05.2013
B.
DOSARE ÎN LUCRU - 6
1. Dosar nr. 18/PMF/2011 înaintat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța, în care s-a
dispus disjungerea cauzei față de învinuitul Ammatuna
Giuseppe, comandant nava maritimă Falesia K, sub
aspectul săvârșirii infracțiunii prev.de art.249 CP, în urma reclamației
Ocolului Silvic Tulcea, că la data de 21.05.2009, în jurul orelor 07.30, nava
comandată de acesta a provocat valuri mari care au avariat ambarcațiunea Laguna
480 dotată cu motor Johnson de 15 CP, acostată
Dosar în lucru, învinuitul
a fost citat pentru a i se aduce la cunoștință învinuirea și a fi ascultat.
2 Dosar nr. 61/PMF/2012 în care se
efectuează acte premergătoare pentru săvârșirea infracțiunii de neglijență în
serviciu prev.de
art.249 CP, față de numitul
Maksim Izidor Izrael,
cetățean bulgar, în urma faptului că, la data de 22.07.2012, ora 17.oo, pe
fondul valurilor produse de nava fluvială de croazieră L"Europe, pavilion
Franța, condusă de acesta, au fost produse o serie de avarii la un grup de nave
și ambarcațiuni din portul Tulcea. Prejudiciul a fost recuperat.
3. Dosarul nr. 10/PMF/2013 în care se efectuează acte
premergătoare
pentru săvârșirea infracțiunilor de conducerea unei nave fără certificat de
capacitate
corespunzător și de punere în navigație a unei nave neînregistrate prev. de art.2 alin. l
respectiv art.28, alin. l teza II din Legea 191/2003, privind infracțiunile la
regimul
transportului naval, față de numitul SAVENCU GEORGIAN.
Actele premergătoare sunt
efectuate în urma faptului că, la data de 15.03.2013, în jurul orelor 13.15, pe
Dunăre, Mm.37, port Tulcea - zona Doc militar, mal drept, numitul Savencu Georgian, proprietarul unei ambarcațiuni tip Lotus,
a montat pe aceasta motorul tip Tohatsu de 30 CP,
ajutat de 3 prieteni, numiții Cornei Liviu, Matache Cristian și Matache
Alexandru, cu intenția de a-1 testa.
La o mică distanță de malul
drept, pe fondul balansului produs de ocupanții ambarcațiunii, a vântului
puternic și a valurilor, ambarcațiunea s-a răsturnat și ocupanții acesteia au
căzut în apă, salvându-se
Nu au fost semnalate victime.
Savencu Georgian a fost testat cu etilotestul rezultatul fiind negativ. Acesta a declarat că
nu deține certificat de conducător de ambarcațiune de agrement cu motor iar
ambarcațiunea nu este înregistrată.
4. Dosar nr. 2141/2013, în cauză se efectuează cercetări în urma faptului că la
data de 20.04.2013, am fost informați că pe numărul unic de urgență 112 s-a
primit un apel cu privire la faptul că, o ambarcațiune a fost implicată într-un
eveniment pe brațul Chilia al Dunării, zona localității Pardina-km.79, o
persoană fiind rănită.
Din primele verificări
efectuate a rezultat faptul că o ambarcațiune de agrement din fibră de sticlă
de culoare albă, fără însemne de identificare, cu motor de 20 CP, condusă de
numitul Dumitru Constantin Dan, în vârstă de 46 de ani, din Bacău, în jurul
orei 19.oo, în timpul efectuării manevrei de acostare a colizionat
un buștean. In urma incidentului acesta a fost rănit iar colegul său, numitul
Bălan Gabi Marius, aflat pe mal a apelat serviciul 112.
Ambarcațiunea a fost asigurată la
mal.
O navă a Serviciului de
Ambulanță Tulcea s-a deplasat la fața locului, dar Dumitru Constantin Dan a
refuzat intervenția, motivând că este rănit ușor la cot și coaste.
5. Dosar
nr. 12/PMF/2013, privind
colizionarea de către nava maritimă VERES, pavilion
St. Vincent & Grenadines, în data de 19.04.2013,
ora 01:20, care, în timp ce naviga aval de
6.
Dosar nr. 13/PMF/2013 înaintat
de Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța la data de 25.04.2013, în
vederea continuării cercetărilor penale față de numitul Toader Iordan sub
aspectul săvârșirii infracțiunilor prev.de art.2
din Legea 191/2003, art. 64 lit. a, j din OUG nr.23.2008, cu aplicarea art.33 lit.a Cod penal, întrucât, la data de 01.11.2010, în jurul
orelor 09.20, pe brațul Sf. Gheorghe al Dunării, la aproximativ 1 km.de Ceatal
Sulina, un echipaj de poliție din cadrul I.G.P.R. - Serviciul de Poliție
"Delta Dunării" a oprit pentru control ambarcațiunea cu număr de
înmatriculare 0284 MC, dotată cu motor outboard de 40
CP, la volanul acesteia aflându-se numitul Toader Iordan, care din verificările
efectuate nu deținea certificat de conducător de ambarcațiune de agrement cu
motor. Prin rezoluția din 20.05.2013 a fost începută urmărirea penală față de
acesta pentru infracțiunea prev.de art.2
din Legea nr. 191/2003, măsura fiind confirmată de procuror.
De asemenea,
au fost efectuate verificări și constatări față de 8 incidente în urma
rapoartelor privind avarii minore la corpul navelor sau la elicele unor ambarcațiunii
urmare lovirii unui corp imers sau condițiilor hidrometeo
nefavorabile. La cerere s-au eliberat rapoarte de constatare a avariilor, cu
achitarea tarifelor legale. Nu s-au formulat plângeri sau reclamații,
incidentele fiind de tipul viză cu/fără declarații, condiții hidro-meteo
nefavorabile, sau cazuri fortuite-corpuri imerse, incidentele făcând obiectul
unor riscuri asigurate.