Colectivul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța, la ceas de grea încercare, este alături de domnișoara Procuror General ELENA GRECU, în aceste clipe când își ia rămas bun de la mama sa dragă, GRECU TUDORA.

 

Sincere condoleanțe!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SITUAȚIA DOSARELOR DE CERCETARE ÎN ANUL 2013

LA CĂPITĂNIA ZONALĂ TULCEA

 

În cadrul Căpităniei Zonale Tulcea de la începutul anului s-au aflat în lucru 15 dosare, iar până la această dată au fost finalizate 9 dosare, 6 fiind în lucru, după cum urmează:

A. DOSARE FINALIZATE – 9

 

1.       Dosar nr. 53/PMF/2012 - în cauză s-au efectuat cercetări de Căpitănia Portului Sulina - privind faptul că la data de 22.09.2012, numitul Ioniță Dragoș a pus în navigație ambarcațiunea tip Triton 580 cu motor tip Honda de 90 CP pe Canalul Sulina și Dunărea Veche, având la bord 2 persoane, iar pe canalul Răducu, în jurul orei 17.30, ambarcațiunea a fost scufundată, fără victime. Ulterior ambarcațiunea a fost recuperată și repusă pe linia de plutire.

In cauză au fost efectuate cercetări penale față de numitul Ioniță Dragoș pentru infractiunea prev. de art.28, alin. l din Legea 191/2003.

Dosarul  a fost înaintat la data de 28.01.2013 la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța - Secția maritimă și fluvială cu propunerea de Scoatere de sub urmărire penală și aplicarea unei sancțiuni administrative.

 

2.       Dosar nr. 73/PMF/2012 - în cauză s-au efectuat cercetări de Căpitănia Portului Sulina - privind avarierea de către nava maritimă HAMAL, pav. I-le Cook, a ambarcațiunii tip catamaran nr. 02184 - SN , pe data de 15.12.2012, orele 21.15, fiind în manevră de acostare în portul Sulina, dana maritimă nr. 1, pentru revizie de tranzit.

Ambarcațiunea tip catamaran nr. 02184 - SN, se afla acostată la dană și a suferit următoarele avarii : puntea, parapeții și tacalajul cu copertina avariate total, sistemul de guvernare cu sistemul de transmisie de la distanță avariat complet iar flotoarele ambarcațiunii prezintă multiple basele, ambarcațiunea rămânând în continuare în stare de flotabilitate.

După coliziune, imediat s-a repornit motorul principal iar nava HAMAL a acostat în siguranță la dană. Nu au fost vătămări corporale, victime omenești sau poluare. Deoarece sunt indicii de neglijență în serviciu privind comandantul navei HAMAL, numitul OZDAL AKSU, conform art. 249 CP. se efectuează acte premergătoare. Dosarul a fost înaintat la data de 08.01.2013 la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța - Secția maritimă și fluvială cu propunerea de Neîncepere a urmăririi penale întrucât evenimentul nu este urmarea unei fapte penale ci este urmarea unui caz fortuit.

 

3.      Dosar nr. 2/PMF/2013, în care s-au efectuat cercetări în urma sesizării
numitului Dănilă Constantin, angajat la Clubul Sportiv Municipal Danubiu Tulcea,
despre faptul că în data de 22.10.2012, ora 15.15, împingătorul TC 555, conducător
Chirilă Anton, efectuând manevră cu o barja pentru a ieși din dana comercială a
portului Tulcea, a lovit motorul ambarcațiunii 02438 TI, proprietatea clubului,
avariindu-l.

Dosarul a fost înaintat la data de 28.03.2013 la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța - Secția maritimă și fluvială cu propunerea de Neînceperea urmăririi penale față de CHIRILĂ ANTON, pentru infracțiunea de neglijență în serviciu, prev.de art.249 CP, întrucât fapta nu întrunește conținutul constitutiv al infracțiunii, incidentul reclamat producându-se datorită spațiului redus de manevră, a contracurentului și a vântului iar eventualele pretenții se pot soluționa pe cale civilă.

 

4.                Dosar nr. 58/PMF/2012 în care s-a început urmărirea penală față de numiții MARGA ION și CIOBANU CHIRIAC, ambii din Tulcea, în dosarul cu numărul de mai sus, pentru infracțiunea de punere în navigație a unei nave neînregistrate prev. de art.28 alin. l teza II din Legea 191/2003, în urma faptului că primul a condus în data de 06.10.2012, pe Dunăre - din localitatea Tulcea până pe canalul 36, o ambarcațiune tip Forward 535 cu motor marca Suzuki de 90 CP, neînregistrată, proprietatea secundului, ambarcațiunea fiind implicată într-un eveniment de navigație. Dosar finalizat și înaintat la data de 14.03.2013 la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța - Secția maritimă și fluvială cu propunerea de Scoatere de sub urmărire penală și aplicarea unei sancțiuni administrative.

 

5.                Dosar nr. 72/PMF/23.10.2012, privind conducerea unei ambarcațiuni cu motor de către numitul Gheba Maurer fără a deține certificat corespunzător. In cauză se efectuează cercetări penale față de acesta pentru infracțiunea prev. de art.2 al. 1 din Lg. 191/2003. Urmărirea penală a fost începută întrucât, la data de 21.10.2012, în zona portului Tulcea, acesta a condus ambarcațiunea tip Laguna 480 cu motor Yamaha de 15 CP, iar în urma controlului efectuat de Căpitănia Portului Tulcea a rezultat că, nu deține certificat de conducător de ambarcațiune de agrement cu motor. Dosar finalizat și înaintat la data de 13.02.2013 la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța - Secția maritimă și fluvială cu propunerea de Scoatere de sub urmărire penală și aplicarea unei sancțiuni administrative.

 


6.      Dosar 1/PMF/2013 în care s-au efectuat acte premergătoare pentru
săvârșirea infracțiunilor de neglijență în serviciu,
prev. de art.249 CP și de sustragere
de la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei, prev. de art.6 din
Legea nr. 191/2003, privind infracțiunile la regimul transportului naval, față de numitul
Dediu Viorel, întrucât la data de 26.12.2012, în portul Tulcea-dana LCan, Dunăre-mal
drept, Mm.39 1/2
, remorcherul Dragoș, condus de acesta, în timpul efectuării unei
manevre de acostare a barjei 1569, a presat ușor pe un grup de nave acostate în zonă,
producându-le o serie de avarii ușoare.

Incidentul nu a fost anunțat la Căpitănia Portului Tulcea de către conducătorul remorcherului Dragoș, Dediu Viorel, care a plecat de la fața locului până la sosirea organelor de Căpitănie și nu a răspuns solicitărilor făcute prin telefon de către reprezentanții Căpităniei de a se prezenta la fața locului, pentru cercetări și testare cu etilotestul în vederea stabilirii alcoolemiei.

Dosarul  a fost înaintat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța - Secția maritimă și fluvială cu propunerea de Neînceperea urmăririi penale față de numitul DEDIU VIOREL,

-     pentru infracțiunea de neglijență în serviciu, prev. de art.249 CP, întrucât fapta nu întrunește conținutul constitutiv al infracțiunii, incidentul producându-se datorită spațiului redus de manevră, a contracurentului și a vântului;

-     pentru infracțiunea de sustragere de la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei, prev.de art.6 din Legea 191/2003, privind infracțiunile la regimul transportului naval, întrucât fapta nu întrunește conținutul constitutiv al infracțiunii, acesta nu a plecat de la fața locului cu intenția de a se sustrage cercetărilor ci, datorită faptului că, avariile au fost minore, incidentul fiind soluționat pe cale amiabilă, iar la bord a rămas un înlocuitor, respectiv timonierul Anghel Ionel. De faptul că urma a se efectua constatări la fața locului a aflat în timp ce se afla în drum spre localitatea de domiciliu.

 

7. Dosar nr. 327/2013, în cauză se efectuează cercetări penale față de învinuitul Conțolencu Alexandru sub aspectul săvârșirii infracțiunii de punere în navigație a unei nave neînregistrate prev.de art.28 alin. l teza a II-a din Legea nr. 191/2003, în urma faptului că, la data de 22.01.2013, în zona km.64 - braț Sf. Gheorghe al Dunării, a condus ambarcațiunea tip Laguna cu motor Tohatsu de 30 CP, neînregistrată.

Dosarul a fost înaintat la data de 13.02.2013 la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța - Secția maritimă și fluvială cu propunerea de Scoatere de sub urmărire penală și aplicarea unei sancțiuni administrative.

 

8.    Dosar nr. 4/PMF/2013, înaintat de Parchetul de pe lângă Judecătoria
Constanța, în urma declinării de la Poliția Transporturi Tulcea, în care s-au efectuat
acte premergătoare sub aspectul infracțiunii de exercitare a atribuțiilor de serviciu în
stare de ebrietate,
prev. de art.5 din Legea nr.191/2003, privind infracțiunile la regimul
transportului naval, față de numitul Butan Octav-Mihai, în urma evenimentului de
navigație din data de 24.08.2012, în jurul orelor. 11.00, Braț Sf.Gheorghe,
km. 104+100, când ambarcațiunea 0780 Gl, condusă de sus-numitul s-a lovit de gabara
322 TI, iar din buletinul de analiză toxicologică nr.754-755/C din 06.09.2012, emis de
Serviciul de Medicină Legală Tulcea, a rezultat că acesta a avut la data producerii
accidentului de navigație o alcoolemie de 1,40 g%o la prima probă de sânge, respectiv
de 1,30 g%o la cea de-a doua probă. Dosarul a fost înaintat la data de
06.03.2013 finalizat și promovat cu propunere de Neîncepere a urmăririi penale în cauză deoarece nu este întrunit conținutul constitutiv al infracțiunii sub aspectul calității făptuitorului, acesta fiind în timpul liber și nu în exercitarea atribuțiilor de serviciu, calitate cerută de conținutul legal al art.5(l) din Lg. 191/2003, iar evenimentul nu este urmarea unei fapte prevăzută de legea penală, ci este urmarea faptei contravenționale de conducerea ambarcațiunii de agrement de către o persoană care se află sub influența băuturilor alcoolice, dacă nu constituie infracțiune, prev.de art.2 lit c din H.G 876/2007, și care se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 5000 lei și sancțiunea complementară de suspendare a certificatului de la o lună la 12 luni.

In temeiul art.21 din OG.2/2001, privind regimul juridic al contravențiilor, și potrivit Deciziei Directorului Autorității Navale Române nr.391 din 22.11.2010 precum și a Dispoziției de Serviciu a Directorului Căpităniei Zonale Tulcea nr.236 din 10.01.2011, prin procesul verbal de contravenție nr. 005541 din 12 aprilie 2013 numitul Butan Octav-Mihai a fost sancționat cu amendă în cuantum de 3000 lei și cu sancțiunea complementară de suspendare a Certificatului internațional de conducător de ambarcațiune de agrement pe o perioadă de 3 luni, pentru contravenția sus-menționată.

 

9. Dosar 8/PMF/ 2013, în cauză se efectuează cercetări (Căpitănia Portului Sulina) privind eșuarea M/V IZMIR, pav. Malta. Pe data de 07.03.2013, nava maritimă M. IZMIR, pavilion Malta, vine din portul Gemlik, Turcia, cu destinația Galați, având aprobare de la AFDJ Galați, de intrare în portul Sulina pe timpul nopții, dacă condițiile meteo sunt favorabile. Pilotul Ivanov Constantin s-a îmbarcat la bord, procedând la manevra de intrare în Canalul Sulina, iar la trecerea prin Bara Sulina, în condiții meteo de vânt forța 5-6, mare gradul 5 , după ce nava a depășit semnalizarea luminoasă de la Hm 85, respectiv Jalonul verde și Jalonul roșu luminoase, a fost deviată de către curentul puternic de Nord, spre Digul Submersibil de Sud, unde a eșuat cu prova la cea 10 m. de capul Digului de Sud, nava fiind în final dezeșuată cu ajutorul remorcherelor AFDJ RA Galați.

Dosarul  a fost înaintat la data de 20.05.2013 la Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța cu propunere de Neîncepere a urmăririi penale pentru infracțiunea de neglijență în serviciu prev. de art.249 CP întrucât evenimentul nu este urmarea unei fapte penale ci este urmarea condițiilor hidrometeo nefavorabile.

 

B. DOSARE ÎN LUCRU - 6

1. Dosar nr. 18/PMF/2011 înaintat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța, în care s-a dispus disjungerea cauzei față de învinuitul Ammatuna Giuseppe, comandant nava maritimă Falesia K, sub aspectul săvârșirii infracțiunii prev.de art.249 CP, în urma reclamației Ocolului Silvic Tulcea, că la data de 21.05.2009, în jurul orelor 07.30, nava comandată de acesta a provocat valuri mari care au avariat ambarcațiunea Laguna 480 dotată cu motor Johnson de 15 CP, acostată la Mm.29, canal Sulina - mal stâng, în punctul de lucru al societății.

Dosar în lucru, învinuitul a fost citat pentru a i se aduce la cunoștință învinuirea și a fi ascultat.

 

 

2 Dosar nr. 61/PMF/2012 în care se efectuează acte premergătoare pentru săvârșirea infracțiunii de neglijență în serviciu prev.de art.249 CP, față de numitul Maksim Izidor Izrael, cetățean bulgar, în urma faptului că, la data de 22.07.2012, ora 17.oo, pe fondul valurilor produse de nava fluvială de croazieră L"Europe, pavilion Franța, condusă de acesta, au fost produse o serie de avarii la un grup de nave și ambarcațiuni din portul Tulcea. Prejudiciul a fost recuperat.

 

3.      Dosarul nr. 10/PMF/2013 în care se efectuează acte premergătoare
pentru săvârșirea infracțiunilor de conducerea unei nave fără certificat de capacitate
corespunzător și de punere în navigație a unei nave neînregistrate
prev. de art.2 alin. l
respectiv art.28, alin. l teza II din Legea 191/2003, privind infracțiunile la regimul
transportului naval, față de numitul SAVENCU GEORGIAN.

Actele premergătoare sunt efectuate în urma faptului că, la data de 15.03.2013, în jurul orelor 13.15, pe Dunăre, Mm.37, port Tulcea - zona Doc militar, mal drept, numitul Savencu Georgian, proprietarul unei ambarcațiuni tip Lotus, a montat pe aceasta motorul tip Tohatsu de 30 CP, ajutat de 3 prieteni, numiții Cornei Liviu, Matache Cristian și Matache Alexandru, cu intenția de a-1 testa.

La o mică distanță de malul drept, pe fondul balansului produs de ocupanții ambarcațiunii, a vântului puternic și a valurilor, ambarcațiunea s-a răsturnat și ocupanții acesteia au căzut în apă, salvându-se

Nu au fost semnalate victime.

Savencu Georgian a fost testat cu etilotestul rezultatul fiind negativ. Acesta a declarat că nu deține certificat de conducător de ambarcațiune de agrement cu motor iar ambarcațiunea nu este înregistrată.

 

4.   Dosar nr. 2141/2013, în cauză se efectuează cercetări în urma faptului că la data de 20.04.2013, am fost informați că pe numărul unic de urgență 112 s-a primit un apel cu privire la faptul că, o ambarcațiune a fost implicată într-un eveniment pe brațul Chilia al Dunării, zona localității Pardina-km.79, o persoană fiind rănită.

Din primele verificări efectuate a rezultat faptul că o ambarcațiune de agrement din fibră de sticlă de culoare albă, fără însemne de identificare, cu motor de 20 CP, condusă de numitul Dumitru Constantin Dan, în vârstă de 46 de ani, din Bacău, în jurul orei 19.oo, în timpul efectuării manevrei de acostare a colizionat un buștean. In urma incidentului acesta a fost rănit iar colegul său, numitul Bălan Gabi Marius, aflat pe mal a apelat serviciul 112.

Ambarcațiunea a fost asigurată la mal.

O navă a Serviciului de Ambulanță Tulcea s-a deplasat la fața locului, dar Dumitru Constantin Dan a refuzat intervenția, motivând că este rănit ușor la cot și coaste.

 

5. Dosar nr. 12/PMF/2013, privind colizionarea de către nava maritimă VERES, pavilion St. Vincent & Grenadines, în data de 19.04.2013, ora 01:20, care, în timp ce naviga aval de la Brăila cu destinația Mersin ( Turcia), a eșuat cu prova în malul stâng, ucrainean și după ce a dezeșuat nava cu mijloace proprii, a colizionat pontonul MAI 8265, șalupa de patrulare și intervenție MAI 4246, șalupa rapidă de patrulare și intervenție MAI 4061, ambarcațiunea 01060 TL și ambarcațiunea tip lotcă din fibră de sticlă, care erau acostate în zona km 45, mal drept, braț Chilia. Urmare coliziunii nu au fost înregistrate vătămări corporale, victime omenești, poluare sau gaură de apă la navele colizionate, acestea fiind în stare de flotabilitate, Deoarece sunt indicii de neglijență în serviciu privind comandantul navei VERES, numitul SHUMAKOV VADYM, conform art. 249 C.P., se efectuează acte premergătoare.

 

6.                Dosar nr. 13/PMF/2013 înaintat de Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța la data de 25.04.2013, în vederea continuării cercetărilor penale față de numitul Toader Iordan sub aspectul săvârșirii infracțiunilor prev.de art.2 din Legea 191/2003, art. 64 lit. a, j din OUG nr.23.2008, cu aplicarea art.33 lit.a Cod penal, întrucât, la data de 01.11.2010, în jurul orelor 09.20, pe brațul Sf. Gheorghe al Dunării, la aproximativ 1 km.de Ceatal Sulina, un echipaj de poliție din cadrul I.G.P.R. - Serviciul de Poliție "Delta Dunării" a oprit pentru control ambarcațiunea cu număr de înmatriculare 0284 MC, dotată cu motor outboard de 40 CP, la volanul acesteia aflându-se numitul Toader Iordan, care din verificările efectuate nu deținea certificat de conducător de ambarcațiune de agrement cu motor. Prin rezoluția din 20.05.2013 a fost începută urmărirea penală față de acesta pentru infracțiunea prev.de art.2 din Legea nr. 191/2003, măsura fiind confirmată de procuror.

 

 

 

 

 

 

De asemenea, au fost efectuate verificări și constatări față de 8 incidente în urma rapoartelor privind avarii minore la corpul navelor sau la elicele unor ambarcațiunii urmare lovirii unui corp imers sau condițiilor hidrometeo nefavorabile. La cerere s-au eliberat rapoarte de constatare a avariilor, cu achitarea tarifelor legale. Nu s-au formulat plângeri sau reclamații, incidentele fiind de tipul viză cu/fără declarații, condiții hidro-meteo nefavorabile, sau cazuri fortuite-corpuri imerse, incidentele făcând obiectul unor riscuri asigurate.