În conformitate cu dispozițiile art. 5 alin. 2 și 3
din Legea nr. 544/2001, modificată prin OG.4/2013,
în vigoare din 15.02.2013 și a art. 10 alin. 2 și
art. 27 alin. 3 din H.G. nr. 123/2002 privind
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a legii
privind liberul acces la informațiile de interes
public, modif. prin H.G. 478/2016, Parchetul
de pe lângă Curtea de Apel Constanța
prezintă raportul anual de activitate privind
accesul la informațiile de interes public
pentru anul 2023.
I. ACTELE
NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA ŞI FUNCţIONAREA
MINISTERULUI PUBLIC
Activitatea Ministerului Public și a parchetelor din
subordine este reglementată de:
-
Constituția României – art. 131-132;
-
Legea nr. 303/2022
privind Statutul magistraților;
-
Legea nr. 304/2022
privind organizarea judiciară;
-
Regulamentul de ordine interioară al parchetelor,
aprobat prin Anexa la Hotărârea Secției pentru
procurori a CSM nr. 1106/2023, publicat în Monitorul
Oficial nr. 794 din 04.09.2023.
II. STRUCTURA
ORGANIZATORICĂ, ATRIBUŢIILE SECŢIILOR, PROGRAMUL DE
FUNCŢIONARE, PROGRAMUL DE AUDIENŢE
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța are în subordine Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanța cu unitățile subordonate,
respectiv Parchetele de pe lângă Judecătoriile
Constanța, Hârșova, Mangalia și Medgidia și
Parchetul de pe lângă Tribunalul Tulcea cu unitățile
subordonate, respectiv Parchetele de pe lângă
Judecătoriile Tulcea, Babadag și Măcin.
Structura organizatorică și atribuțiile
secțiilor și a celorlalte compartimente sunt
stabilite prin Regulamentul de ordine interioară al
parchetelor, aprobat prin aprobat prin Anexa la
Hotărârea Secției pentru procurori a CSM nr.
1106/2023, publicat în Monitorul Oficial nr. 794 din
04.09.2023. Programul de lucru este zilnic, de luni
până vineri, între orele 800 – 1600
(cu excepția zilelor nelucrătoare).
Având în vedere importanța acordată
comunicării cu justițiabilii și presa, la nivelul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța,
programul de audiențe este asigurat între orele 1000
– 1200. Programul de primiri si
înregistrare a petițiilor formulate de către
cetățeni este asigurat de compartimentul grefa
(programul fiind valabil și pentru persoanele care
solicită acces la informații de interes public,
Legea nr. 544/2001).
Lista persoanelor desemnate pentru
programul de audiență este afișată la loc vizibil pe
panoul de la intrarea în instituție, dar și pe
site-ul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța, la tab-ul „Audiențe” de pe pagina de
start a acestui site.
De asemenea, la
nivelul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța petițiile, sesizările, reclamațiile,
cererile si memoriile formulate de către cetățeni
sau mass-media sunt primite pe e-mail, fax sau poștă
și înregistrate de compartimentul grefa din cadrul
biroului de informare și relații publice.
III.
NUMELE ŞI PRENUMELE PERSOANELOR DIN CONDUCEREA
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANŢA.
În anul 2023, Parchetul de pe lângă
Curtea de Apel Constanța a fost condus de domnul
procuror general ŞTEFAN GIGI VALENTIN, precum și de
doamna procuror general adjunct MERGEANE MIHAELA
ELENA.
IV. NUMELE ŞI PRENUMELE
PERSOANELOR CARE RĂSPUND DE DIFUZAREA INFORMAŢIILOR
PUBLICE ŞI DE RELAŢII CU PRESA
În cadrul Parchetului de pe lângă
Curtea de Apel Constanța funcționează Biroul
de informare și relații publice, cu următoarea
componență:
- doamna Mihaela Elena Mergeane – procuror
general adjunct – purtător de cuvânt;
- domnul Drăghici Vasile –
procuror șef secție urmărire penală;
- doamna Emilia Tătaru – grefier
șef secție judiciară și
- doamna Georgeta Roșu –
specialist IT.
Structurile sau persoanele responsabile
de relația cu presa a instituției sau autorității
publice respective au următoarele atribuții (conform
art. 29 din H.G. 123/07.02.2002, modif. prin H.G.
478/2016):
a) să furnizeze ziariștilor, prompt și complet,
orice informație de interes public care privește
activitatea instituției sau autorității publice pe
care o reprezintă;
b) să acorde fără discriminare, în termen de cel
mult două zile de la înregistrare, acreditarea
ziariștilor și a reprezentanților mijloacelor de
informare în masă;
c) să informeze în timp util și să asigure accesul
ziariștilor la activitățile și acțiunile de interes
public organizate de instituția sau autoritatea
publică;
d) să asigure, periodic sau de fiecare dată când
activitatea instituției ori a autorității publice
prezintă un interes public imediat, difuzarea de
comunicate, informări de presă, organizarea de
conferințe de presă, interviuri sau briefinguri;
e) să difuzeze ziariștilor dosare de presă legate de
evenimente sau de activități ale instituției ori
autorității publice;
f) să nu refuze sau să nu retragă acreditarea unui
ziarist decât numai pentru fapte care împiedică
desfășurarea normală a activității instituției sau
autorității publice respective și care nu privesc
opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist;
g) în cazul retragerii acreditării unui ziarist, să
asigure organismului de presă obținerea acreditării
pentru un alt ziarist.
Potrivit art. 27 alin. 2 din
HG.123/2002, modif. prin H.G. 478/2016, privind
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii
544/2001, publicăm datele privind Raportul
anual privind accesul la informațiile de interes
public în anul 2023 la nivelul unităților din
circumscripția Parchetului de pe lângă Curtea de
Apel Constanța.
În anul 2023, în conformitate cu
prevederile art. 5 alin. 4 din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informațiile de interes
public, la nivelul Parchetului de pe lângă Curtea
de Apel Constanța și unitățile din subordine,
a fost realizat accesul la informații, în sensul
asigurării transparenței relațiilor dintre persoane
și autoritățile publice.
Astfel, cetățenii care au solicitat
documente din dosarele finalizate au primit de la
compartimentul de specialitate copiile necesare
realizându-se și activitățile prevăzute de art. 26
din Normele Metodologice privind punctele de
informare-documentare (modif. prin H.G. 478/2016).
Asigurarea de către instituția publică a
accesului la informațiile de interes public s-a
realizat prin compartimentul de specialitate, prin
ținerea evidențelor atât a răspunsurilor la
informațiile solicitate, cât și a chitanțelor remise
solicitanților.
Pentru asigurarea accesului mijloacelor de
informare în masă la informațiile de interes public,
purtătorii de cuvânt de pe raza Parchetului de pe
lângă Curtea de Apel Constanța, desemnați să
informeze mass-media, au furnizat ziariștilor
acreditați date despre activitățile mai importante
din cadrul fiecărui parchet.
Rezultatele obținute de Biroul de
informare și relații publice sunt evidențiate
prin acțiunile întreprinse, privind liberul acces la
informațiile de interes public, ceea ce a condus la
o continuare a procesului de reformă a sistemului
judiciar, privind transparența actului de justiție.
În anul 2023, au fost
înregistrate un număr de
561
solicitări de informații de interes public din
partea justițiabililor, din acestea fiind admise
382.
Pe unități, situația se prezintă
astfel:
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța
|
-115 solicitări
|
Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța cu unitățile subordonate
|
-319 solicitări
|
Parchetul de pe lângă Tribunalul Tulcea cu unitățile subordonate
|
-127 solicitări
|
Potrivit art. 27 alin.1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 (modif. prin H.G. 478/2016), situația
informațiilor de interes public referitoare la activitatea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța, precum și a unităților din subordine,
pe anul 2023, se prezintă astfel:
a.
|
numărul total de solicitări de
informații de interes public
|
561
|
|
b.
|
numărul total de solicitări, departajat pe domenii de interes, din care:
|
561
|
|
|
- eliberarea unor xerocopii a înscrisurilor aflate în dosarele penale
|
167
|
|
|
- solicitări de informații necesare desfășurării activității unor instituții
(societăți de asigurări, cabinete avocați etc.), cereri studiu dosar, alte cereri
|
391
|
|
c.
|
numărul de solicitări rezolvate favorabil
|
382
|
|
d.
|
numărul de solicitări respinse, defalcat in funcție de motivația respingerii:
|
33
|
|
|
- informații exceptate de la acces
|
7
|
|
|
- inexistente, etc.
|
27
|
|
e.
|
numărul de solicitări adresate în scris:
|
561
|
|
|
- pe suport de hârtie
|
200
|
|
|
- pe suport electronic
|
351
|
|
|
- solicitări verbale
|
10
|
|
f.
|
numărul de solicitări adresate de persoane fizice
|
175
|
|
g.
|
numărul total de solicitări adresate de persoane juridice
|
386
|
|
h.
|
numărul de reclamații administrative:
|
1
|
|
|
1. rezolvate favorabil
|
-
|
|
|
2. respinse
|
1
|
|
|
3. în curs de soluționare
|
-
|
|
i.
|
numărul de plângeri în instanță:
|
-
|
|
|
1. rezolvate favorabil
|
-
|
|
|
2. respinse
|
-
|
|
|
3. în curs de soluționare
|
-
|
|
j.
|
costurile totale ale compartimentului de informare și relații publice
|
Nu pot fi determinate
|
k.
|
sumele totale încasate pentru serviciile de copiere a
informațiilor de interes public solicitate
|
11075,2 RON
|
l.
|
numărul estimativ de vizitatori ai
punctului de informare – documentare
|
0
|
m.
|
numărul de răspunsuri defalcat pe termene de răspuns
|
Toate cele
561 de solicitări au primit
răspuns in termenele prevăzute de lege
|
n.
|
informațiile solicitate identificate ca fiind exceptate
de la accesul liber la informații
|
7
|
o.
|
măsurile luate pentru îmbunătățirea activității
|
Se apreciază că activitatea se
desfășoară în conformitate cu dispozițiile legale în materie
|
p.
|
Numele și prenumele persoanei
desemnate, respectiv ale șefului compartimentului prevăzut la art. 3 al. 1
|
|
Termenele pentru comunicarea în scris a unui răspuns solicitanților de informații de interes public sunt cele prevăzute de Legea nr. 544/2001, și anume:
a) 10 zile lucrătoare pentru comunicarea informației de interes public
solicitate, dacă aceasta a fost identificată în acest termen;
b) 10 zile lucrătoare pentru anunțarea solicitantului că termenul inițial
prevăzut la lit. a) nu a fost suficient pentru identificarea informației solicitate;
c) 30 de zile lucrătoare pentru comunicarea informației de interes public
identificate peste termenul prevăzut la lit. a);
d) 5 zile lucrătoare pentru transmiterea
refuzului de comunicare a informației solicitate și a motivării refuzului.
V. COORDONATELE DE CONTACT ALE PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANȚA
Sediul: Constanța, str. Smârdan nr. 10C, județul Constanța
Telefon: 0241/618449, 618453, 618458, 618440
Fax: 0241/618463
e-mail: pca_constanta@mpublic.ro
web site:
http://pcaconstanta.mpublic.ro/
VI. SURSELE FINANCIARE, BUGETUL ȘI BILANȚUL CONTABIL
Potrivit art. 131 alin. 1 și 3 din Legea nr. 303/2004 republicată, activitatea instanțelor și parchetelor este finanțată de la bugetul
de stat, iar bugetul pentru parchetele de pe lângă curțile de apel este gestionat de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Bugetul PCA Constanta pentru anul 2023.
Bilanțul contabil al PCA Constanta pentru anul 2023.
VII. LISTA CUPRINZÂND DOCUMENTELE DE INTERES PUBLIC
- Raportul întocmit conform art. 5 alin. 3 din Legea 544/2001;
- Comunicate de presă.
VIII. LISTA CUPRINZÂND CATEGORIILE DE DOCUMENTE PRODUSE ȘI/SAU GESTIONATE, POTRIVIT LEGII
Documentele produse/gestionate de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța sunt cele prevăzute de Codul de procedură penală și legile speciale
în baza cărora își desfășoară activitatea, precum și cele menționate în
Regulamentul de ordine interioară al
Parchetelor, aprobat prin Anexa la Hotărârea
Secției pentru procurori a C.S.M. nr.
1106/2023, publicat în Monitorul Oficial nr.
794 din 04.09.2023, cu modificările ulterioare.
IX. MODALITĂȚILE DE CONTESTARE A DECIZIEI AUTORITĂȚII SAU A INSTITUȚIEI PUBLICE ÎN SITUAȚIA ÎN CARE PERSOANA SE CONSIDERĂ
VĂTĂMATĂ ÎN PRIVINȚA DREPTULUI DE ACCES LA INFORMAȚIILE DE INTERES PUBLIC SOLICITATE
În cazul în care o persoană consideră că dreptul privind accesul la informațiile
de interes public a fost încălcat, aceasta se poate adresa cu reclamație administrativă conducătorului autorității sau instituției publice
căreia i-a fost solicitată informația (art. 32 din Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G. 478/2016).
În cazul în care reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul la aceasta se
transmite solicitantului care se consideră lezat în termen de 15 zile de la depunerea reclamației administrative. Acest răspuns va conține informațiile de
interes public solicitate inițial și, de asemenea, va menționa sancțiunile disciplinare aplicate în cazul funcționarului vinovat, în condițiile
legii. (art. 34 din Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G. 478/2016).
Solicitantul care, după primirea răspunsului la reclamația administrativă, se consideră în continuare lezat în drepturile sale prevăzute de lege, poate face plângere
la secția de contencios administrativ a tribunalului, în termen de 30 de zile de la expirarea termenelor prevăzute la art. 7 din Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa de timbru pentru plângerea la tribunal și recursul la curtea de apel nu include și scutirea de la plata serviciilor de
copiere a informațiilor de interes public solicitate. (art. 36 din Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G. 478/2016).
În conformitate cu dispozițiile art. 12 din Legea nr. 544/2001, se exceptează de la accesul liber al cetățenilor următoarele informații:
a) informațiile din domeniul apărării naționale, siguranței și ordinii publice, dacă fac
parte din categoriile informațiilor clasificate, potrivit legii;
b) informațiile privind deliberările autorităților, precum și cele care privesc interesele
economice și politice ale României, dacă fac parte din categoria informațiilor clasificate, potrivit legii;
c) informațiile privind activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora
aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum și principiului concurenței loiale, potrivit legii;
d) informațiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informațiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se
dezvăluie surse confidențiale ori se pun în pericol viața, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfășurare;
f) informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori
interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces;
g) informațiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecție a tinerilor.
Răspunderea pentru aplicarea măsurilor de protejare a informațiilor aparținând categoriilor prevăzute de lege revine
persoanelor și autorităților publice care dețin astfel de informații, precum și instituțiilor publice abilitate prin lege să asigure securitatea informațiilor.
Informațiile care favorizează sau ascund
încălcarea legii de către o autoritate sau o instituție publică nu pot fi incluse în categoria informațiilor clasificate și constituie informații de interes public.
Informațiile cu privire la datele personale ale cetățeanului pot deveni
informații de interes public numai în măsura în care afectează capacitatea de exercitare a unei funcții publice.
X. CONCLUZII
Având în vedere că parchetul este un serviciu public, în interesul
cetățeanului, obligația noastră este aceea de a informa corect opinia publică prin intermediul mass-media.
De asemenea, mijloacele procedurale concrete de care pot uza cetățenii pentru a accede la justiție sunt Codurile de procedură penală și
civilă, ce asigură persoanelor interesate accesul la o instanță de judecată căreia prin lege i s-a stabilit competența de a hotărî în materie civilă sau penală.
Acest mod de reglementare a dreptului de acces la justiție este în concordanță cu
abordarea europeană, întrucât în accepțiunea C.E.D.O., exercitarea dreptului de acces la justiție presupune tocmai asigurarea accesului oricărei persoane la un tribunal instituit de
lege, adică garantarea unei proceduri judiciare în fața căreia să se poată realiza efectiv acest drept.
Rolul mass-media în societate a devenit foarte important.
Relația unei instituții sau persoane publice cu presa trebuie să se construiască
în așa fel încât informația difuzată să devină publică în legătură cu acea instituție și să provină în mod direct din interiorul instituției.
O relație bună cu mass-media conduce la realizarea unei comunicări și informări corecte și eficiente a opiniei publice.
Biroul de informare publică și relații cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă
Curtea de Apel Constanța, dar și din cadrul unităților subordonate, a realizat o comunicare normală și reală cu reprezentanții mass-mediei, astfel
că, prin intermediul purtătorilor de cuvânt de la nivelul fiecărui unități de parchet, s-a realizat zilnic sau ori de câte ori a fost nevoie, furnizarea de
informații ziariștilor acreditați privitoare la activitățile mai importante din cadrul fiecărui parchet, pentru ca în final aceștia, prin toate
mijloacele de informare specifice – presă, televiziune, etc. să realizeze transparența actului de justiție, prin informarea completă și corectă a opiniei publice.
BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ȘI RELAȚII CU PRESA AL
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANȚA
|