În conformitate cu
dispozițiile art. 5 alin. 2 și 3 din
Legea nr. 544/2001, cu modificările
ulterioare și a art. 10 alin. 2 și art.
27 alin. 3 din H.G. nr. 123/2002 privind
aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a legii privind liberul acces
la informațiile de interes public,
modificată prin H.G. 478/2016,
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța
prezintă raportul anual de activitate
privind accesul la informațiile de
interes public pentru anul 2019.
I. ACTELE
NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA
ȘI FUNCțIONAREA
MINISTERULUI PUBLIC
Activitatea
Ministerului Public și a parchetelor din
subordine este reglementată de:
-
Constituția
României – art. 131-132;
-
Legea
nr. 303/2004 privind Statutul
magistraților, republicată;
-
Legea
nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară, republicată și
-
Hotărârea
C.S.M. nr. 947/2019 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al
parchetelor publicată în Monitorul
Oficial Partea I, nr. 1004 bis din
13.12.2019.
II. STRUCTURA
ORGANIZATORICĂ, ATRIBUȚIILE SECȚIILOR,
PROGRAMUL DE FUNCȚIONARE, PROGRAMUL DE
AUDIENȚE
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța are în subordine Parchetul de
pe lângă Tribunalul Constanța cu
unitățile subordonate, respectiv
Parchetele de pe lângă Judecătoriile
Constanța, Hârșova, Mangalia și Medgidia
și Parchetul de pe lângă Tribunalul
Tulcea cu unitățile subordonate,
respectiv Parchetele de pe lângă
Judecătoriile Tulcea, Babadag și Măcin.
Structura organizatorică și atribuțiile
secțiilor și a celorlalte compartimente
sunt stabilite prin Regulamentul de
ordine interioară al parchetelor,
aprobat prin Ordinul Ministrului
Justiției nr. 2632/C/30.07.2014 pentru
aprobarea Regulamentului de ordine
interioară al parchetelor publicat în
Monitorul Oficial nr. 623 bis din
26.08.2014. Programul de lucru este
zilnic, de luni până vineri, între orele
800 – 1600 (cu
excepția zilelor nelucrătoare).
Având în vedere importanța acordată
comunicării cu justițiabilii și presa,
la nivelul Parchetului de pe lângă
Curtea de Apel Constanța, programul de
audiențe este asigurat de conducerea
instituției, între orele 1000
– 1400, în ziua de vineri a
fiecărei săptămâni a lunii, iar in
zilele de luni, marți, miercuri și joi,
intre orele 1000 – 1400,
programul de primiri si înregistrare a
petițiilor formulate de către cetățeni
este asigurat de compartimentul grefa
(programul fiind valabil și pentru
persoanele care solicită acces la
informații de interes public, Legea
544/2001).
Lista
persoanelor desemnate pentru programul
de audiență este afișată la loc vizibil
pe panoul de la intrarea în instituție,
dar și pe site-ul Parchetul de pe lângă
Curtea de Apel Constanța, la tab-ul
„Audiențe” de pe pagina de start a
acestui site.
III. NUMELE ȘI PRENUMELE PERSOANELOR DIN
CONDUCEREA PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ
CURTEA DE APEL CONSTANȚA
În anul
2019, Parchetul de pe lângă Curtea de
Apel Constanța a fost condus de domnul
procuror general ȘTEFAN GIGI VALENTIN,
precum și de procurorii generali
adjuncți MERGEANE MIHAELA ELENA și
ȘIȘMAN BEATRICE SILVIA și de procurorul
șef secție urmărire penală ALEXANDRU
GIGEL MARIAN.
IV. NUMELE ȘI PRENUMELE PERSOANELOR CARE
RĂSPUND DE DIFUZAREA INFORMAȚIILOR
PUBLICE ȘI DE RELAȚII CU PRESA
În
cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de
Apel Constanța funcționează Biroul de
informare și relații publice, cu
următoarea componență:
- doamna Mihaela
Elena Mergeane – procuror general
adjunct – purtător de cuvânt;
-
doamna Beatrice Silvia Șișman
– procuror general adjunct –
înlocuitor al purtătorului de cuvânt;
-
doamna Emilia Tătaru – grefier
șef secție judiciară și
-
doamna Georgeta Roșu – specialist
IT.
Structurile sau persoanele responsabile
de relația cu presa a instituției sau
autorității publice respective au
următoarele atribuții (conform art. 29
din H.G. 123/07.02.2002, modif. prin
H.G. 478/2016):
a) să furnizeze
ziariștilor, prompt și complet, orice
informație de interes public care
privește activitatea instituției sau
autorității publice pe care o
reprezintă;
b) să acorde fără
discriminare, în termen de cel mult două
zile de la înregistrare, acreditarea
ziariștilor și a reprezentanților
mijloacelor de informare în masă;
c) să informeze în
timp util și să asigure accesul
ziariștilor la activitățile și acțiunile
de interes public organizate de
instituția sau autoritatea publică;
d) să asigure,
periodic sau de fiecare dată când
activitatea instituției ori a
autorității publice prezintă un interes
public imediat, difuzarea de comunicate,
informări de presă, organizarea de
conferințe de presă, interviuri sau
briefinguri;
e) să difuzeze
ziariștilor dosare de presă legate de
evenimente sau de activități ale
instituției ori autorității publice;
f) să nu refuze sau
să nu retragă acreditarea unui ziarist
decât numai pentru fapte care împiedică
desfășurarea normală a activității
instituției sau autorității publice
respective și care nu privesc opiniile
exprimate în presă de respectivul
ziarist;
g) în cazul
retragerii acreditării unui ziarist, să
asigure organismului de presă obținerea
acreditării pentru un alt ziarist.
Potrivit art. 27 alin. 2 din
HG.123/2002, modif. prin H.G. 478/2016,
privind aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Legii 544/2001, publicăm
datele privind Raportul anual
privind accesul la informațiile de
interes public în anul 2019 la nivelul
unităților din circumscripția
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța.
În anul 2019, în conformitate cu
prevederile art. 5 alin.4 din Legea nr.
544/2001 privind liberul acces la
informațiile de interes public, la
nivelul Parchetului de pe lângă Curtea
de Apel Constanța și unitățile din
subordine, a fost realizat accesul la
informații, în sensul asigurării
transparenței relațiilor dintre persoane
și autoritățile publice.
Astfel,
cetățenii care au solicitat documente
din dosarele finalizate au primit de la
compartimentul de specialitate copiile
necesare realizându-se și activitățile
prevăzute de art. 26 din Normele
Metodologice privind punctele de
informare-documentare (modif. prin H.G.
478/2016).
Asigurarea de către instituția publică a
accesului la informațiile de interes
public s-a realizat prin compartimentul
de specialitate, prin ținerea
evidențelor atât a răspunsurilor la
informațiile solicitate, cât și a
chitanțelor remise solicitanților.
Pentru
asigurarea accesului mijloacelor de
informare în masă la informațiile de
interes public, purtătorii de cuvânt de
pe raza Parchetului de pe lângă Curtea
de Apel Constanța, desemnați să
informeze mass-media, au furnizat
ziariștilor acreditați date despre
activitățile mai importante din cadrul
fiecărui parchet.
Rezultatele obținute de compartimentul
de informare și relații publice sunt
evidențiate prin acțiunile întreprinse,
privind liberul acces la informațiile de
interes public, ceea ce a condus la o
continuare a procesului de reformă a
sistemului judiciar, privind
transparența actului de justiție.
În
anul 2019, au fost înregistrate un
număr de 433 de solicitări de
informații de interes public din partea
justițiabililor, din acestea fiind
admise 398.
Pe
unități, situația se prezintă astfel:
Parchetul de pe lângă Curtea
de Apel Constanța |
-73 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanța cu
unitățile subordonate |
-259 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Tulcea cu
unitățile subordonate |
-101 solicitări |
Potrivit art. 27
alin.1 din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 544/2001(modif.
prin H.G. 478/2016), situația
informațiilor de interes public
referitoare la activitatea Parchetului
de pe lângă Curtea de Apel Constanța,
precum și a unităților din subordine,
pe anul 2019, se prezintă astfel:
a. |
numărul
total de solicitări de
informații de interes
public |
- 433 |
b. |
numărul
total de solicitări, departajat
pe domenii de interes, din
care: |
- 433 |
|
- eliberarea
unor xerocopii a înscrisurilor
aflate în dosarele penale |
-264 |
|
- solicitări de
informații necesare desfășurării
activității unor instituții
(societăți de asigurări,
cabinete avocați etc.), cereri
studiu dosar, alte cereri |
-169 |
c. |
numărul
de solicitări rezolvate
favorabil |
-398 |
d. |
numărul
de solicitări respinse, defalcat
in funcție de motivația
respingerii:
-
informații exceptate de la acces
-
inexistente,
etc. |
-29
-20
-9 |
e. |
numărul
de solicitări adresate în
scris: |
-433 |
|
- pe suport de
hârtie |
-323 |
|
- pe suport
electronic |
-110 |
f. |
numărul
de solicitări adresate de
persoane fizice |
-283 |
g. |
numărul
total de solicitări adresate de
persoane juridice |
-150 |
h. |
numărul
de reclamații
administrative: |
- |
|
1. rezolvate
favorabil |
- |
|
2.
respinse |
- |
|
3. în curs de
soluționare |
- |
i. |
numărul
de plângeri în
instanță: |
- |
|
1. rezolvate
favorabil |
- |
|
2.
respinse |
- |
|
3. în curs de
soluționare |
- |
j. |
costurile totale ale
compartimentului de informare și
relații publice |
Nu pot
fi determinate |
k. |
sumele
totale încasate pentru
serviciile de copiere a
informațiilor de interes public
solicitate |
2580521.7 lei |
l. |
numărul
estimativ de vizitatori ai
punctului de informare –
documentare |
625+ |
m |
numărul
de răspunsuri defalcat pe
termene de răspuns |
Toate
cererile de solicitări au
primit răspuns in termenele
prevăzute de lege |
n |
informațiile solicitate
identificate ca fiind exceptate
de la accesul liber la
informați |
20 |
o |
măsurile
luate pentru îmbunătățirea
activității |
Se
apreciază că activitatea se
desfășoară în conformitate cu
dispozițiile legale în materie |
p |
Numele
și prenumele persoanei
desemnate, respectiv ale șefului
compartimentului prevăzut la
art. 3 al. 1 |
|
Termenele
pentru comunicarea în scris a unui
răspuns solicitanților de informații de
interes public sunt cele prevăzute de
Legea nr. 544/2001, și anume:
a) 10
zile lucrătoare pentru comunicarea
informației de interes public
solicitate, dacă aceasta a fost
identificată în acest termen;
b) 10
zile lucrătoare pentru anunțarea
solicitantului că termenul inițial
prevăzut la lit. a) nu a fost suficient
pentru identificarea informației
solicitate;
c) 30
de zile lucrătoare pentru comunicarea
informației de interes public
identificate peste termenul prevăzut la
lit. a);
d) 5
zile lucrătoare pentru transmiterea
refuzului de comunicare a informației
solicitate și a motivării refuzului.
V. COORDONATELE DE CONTACT ALE
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANȚA
Sediul:
Constanța, str. Smârdan nr. 10C,
județul Constanța
Telefon:
0241/618449, 618453, 618458, 618440
Fax: 0241/618463
e-mail:
pca_constanta@mpublic.ro
web site:
http://pcaconstanta.mpublic.ro/
VI. SURSELE
FINANCIARE, BUGETUL ȘI BILANȚUL CONTABIL
Potrivit art. 131
alin. 1 și 3 din Legea nr. 303/2004
republicată, activitatea instanțelor și
parchetelor este finanțată de la bugetul
de stat, iar bugetul pentru parchetele
de pe lângă curțile de apel este
gestionat de Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casație și Justiție.
Bugetul PCA
Constanta pentru anul 2019.
Bilanțul contabil
al PCA Constanta pentru anul 2019.
VII. LISTA
CUPRINZÂND DOCUMENTELE DE INTERES PUBLIC
- Raportul întocmit
conform art. 5 alin.3 din Legea
544/2001;
- Comunicate de
presă.
VIII. LISTA CUPRINZÂND
CATEGORIILE DE DOCUMENTE PRODUSE ȘI/SAU
GESTIONATE, POTRIVIT LEGII
Documentele produse/gestionate de
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța sunt cele prevăzute de Codul
de procedură penală și legile speciale
în baza cărora își desfășoară
activitatea, precum și cele menționate
în Hotărârea C.S.M. nr. 947/2019 pentru
aprobarea Regulamentului de ordine
interioară al parchetelor publicat în
Monitorul Oficial Partea I, nr. 1004 bis
din 13.12.2019.
IX.
MODALITĂȚILE DE CONTESTARE A DECIZIEI
AUTORITĂȚII SAU A INSTITUȚIEI PUBLICE ÎN
SITUAȚIA ÎN CARE PERSOANA SE CONSIDERĂ
VĂTĂMATĂ ÎN PRIVINȚA DREPTULUI DE ACCES
LA INFORMAȚIILE DE INTERES PUBLIC
SOLICITATE
În
cazul în care o persoană consideră că
dreptul privind accesul la informațiile
de interes public a fost încălcat,
aceasta se poate adresa cu reclamație
administrativă conducătorului
autorității sau instituției publice
căreia i-a fost solicitată informația
(art. 32 din Hotărârea 123/2002, modif.
prin H.G. 478/2016).
În
cazul în care reclamația se dovedește
întemeiată, răspunsul la aceasta se
transmite solicitantului care se
consideră lezat în termen de 15 zile de
la depunerea reclamației administrative.
Acest răspuns va conține informațiile de
interes public solicitate inițial și, de
asemenea, va menționa sancțiunile
disciplinare aplicate în cazul
funcționarului vinovat, în condițiile
legii. (art. 34 din Hotărârea 123/2002,
modif. prin H.G. 478/2016).
Solicitantul care, după primirea
răspunsului la reclamația
administrativă, se consideră în
continuare lezat în drepturile sale
prevăzute de lege, poate face plângere
la secția de contencios administrativ a
tribunalului, în termen de 30 de zile de
la expirarea termenelor prevăzute la
art. 7 din Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa de
timbru pentru plângerea la tribunal și
recursul la curtea de apel nu include și
scutirea de la plata serviciilor de
copiere a informațiilor de interes
public solicitate. (art. 36 din
Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G.
478/2016).
În conformitate cu
dispozițiile art. 12 din Legea nr.
544/2001, se exceptează de la accesul
liber al cetățenilor următoarele
informații:
a) informațiile
din domeniul apărării naționale,
siguranței și ordinii publice, dacă fac
parte din categoriile informațiilor
clasificate, potrivit legii;
b) informațiile
privind deliberările autorităților,
precum și cele care privesc interesele
economice și politice ale României, dacă
fac parte din categoria informațiilor
clasificate, potrivit legii;
c) informațiile
privind activitățile comerciale sau
financiare, dacă publicitatea acestora
aduce atingere dreptului de proprietate
intelectuală ori industrială, precum și
principiului concurenței loiale,
potrivit legii;
d) informațiile
cu privire la datele personale, potrivit
legii;
e) informațiile
privind procedura în timpul anchetei
penale sau disciplinare, dacă se
periclitează rezultatul anchetei, se
dezvăluie surse confidențiale ori se pun
în pericol viața, integritatea
corporală, sănătatea unei persoane în
urma anchetei efectuate sau în curs de
desfășurare;
f) informațiile
privind procedurile judiciare, dacă
publicitatea acestora aduce atingere
asigurării unui proces echitabil ori
interesului legitim al oricăreia dintre
părțile implicate în proces;
g) informațiile
a căror publicare prejudiciază măsurile
de protecție a tinerilor.
Răspunderea
pentru aplicarea măsurilor de protejare
a informațiilor aparținând categoriilor
prevăzute de lege revine persoanelor și
autorităților publice care dețin astfel
de informații, precum și instituțiilor
publice abilitate prin lege să asigure
securitatea informațiilor.
Informațiile care favorizează sau ascund
încălcarea legii de către o autoritate
sau o instituție publică nu pot fi
incluse în categoria informațiilor
clasificate și constituie informații de
interes public.
Informațiile cu privire la datele
personale ale cetățeanului pot deveni
informații de interes public numai în
măsura în care afectează capacitatea de
exercitare a unei funcții publice.
X. CONCLUZII
Având în vedere că parchetul este un
serviciu public, în interesul
cetățeanului, obligația noastră este
aceea de a informa corect opinia publică
prin intermediul mass-media.
De asemenea,
mijloacele procedurale concrete de care
pot uza cetățenii pentru a accede la
justiție sunt Codurile de procedură
penală și civilă, ce asigură persoanelor
interesate accesul la o instanță de
judecată căreia prin lege i s-a stabilit
competența de a hotărî în materie civilă
sau penală.
Acest
mod de reglementare al dreptului de
acces la justiție este în concordanță cu
abordarea europeană, întrucât în
accepțiunea C.E.D.O., exercitarea
dreptului de acces la justiție presupune
tocmai asigurarea accesului oricărei
persoane la un tribunal instituit de
lege, adică garantarea unei proceduri
judiciare în fața căreia să se poată
realiza efectiv acest drept.
Rolul
mass-media în societate a devenit foarte
important.
Relația
unei instituții sau persoane publice cu
presa trebuie să se construiască în așa
fel încât informația difuzată să devină
publică în legătură cu acea instituție
și să provină în mod direct din
interiorul instituției. O relație bună
cu mass-media conduce la realizarea unei
comunicări și informări corecte și
eficiente a opiniei publice.
Biroul
de informare publică și relații cu presa
din cadrul Parchetului de pe lângă
Curtea de Apel Constanța, dar și din
cadrul unităților subordonate, a
realizat o comunicare normală și reală
cu reprezentanții mass-mediei, astfel
că, prin intermediul purtătorilor de
cuvânt de la nivelul fiecărui unități de
parchet, s-a realizat zilnic sau ori de
câte ori a fost nevoie, furnizarea de
informații ziariștilor acreditați
privitoare la activitățile mai
importante din cadrul fiecărui parchet,
pentru ca în final aceștia, prin toate
mijloacele de informare specifice –
presă, televiziune, etc. să realizeze
transparența actului de justiție, prin
informarea completă și corectă a opiniei
publice.
BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ȘI RELAȚII
CU PRESA AL
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANȚA
|