În conformitate cu
dispozițiile art. 5 alin. 2 și 3 din Legea nr. 544/2001 cu modificările
ulterioare și a art. 10 alin. 2 și
art. 27 alin. 3 din H.G. nr. 123/2002 privind aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a legii privind liberul acces la informațiile de interes public,
modif. prin H.G. 478/2016, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța prezintă
raportul anual de activitate privind accesul la informațiile de interes public
pentru anul 2018.
I. ACTELE NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA ŞI
FUNCţIONAREA MINISTERULUI PUBLIC
Activitatea
Ministerului Public și a parchetelor din subordine este reglementată de:
- Constituția
României – art. 131-132;
- Legea nr.
303/2004 privind Statutul magistraților, republicată;
- Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată și
- Ordinul
Ministrului Justiției nr. 2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014.
II. STRUCTURA ORGANIZATORICĂ, ATRIBUŢIILE SECŢIILOR,
PROGRAMUL DE FUNCŢIONARE, PROGRAMUL DE
AUDIENŢE
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța are în subordine Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța
cu unitățile subordonate, respectiv Parchetele de pe lângă Judecătoriile
Constanța, Hârșova, Mangalia și Medgidia și Parchetul de pe
lângă Tribunalul Tulcea cu unitățile subordonate, respectiv Parchetele de
pe lângă Judecătoriile Tulcea, Babadag și Măcin.
Structura organizatorică și atribuțiile
secțiilor și a celorlalte compartimente sunt stabilite prin Regulamentul
de ordine interioară al parchetelor, aprobat prin
Ordinul Ministrului
Justiției nr. 2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea Regulamentului de ordine
interioară al parchetelor publicat în Monitorul Oficial nr. 623 bis din
26.08.2014. Programul de lucru este zilnic, de luni până vineri,
între orele 800 – 1600 (cu excepția zilelor
nelucrătoare).
Având în vedere importanța acordată comunicării cu justițiabilii
și presa, la nivelul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța, programul de audiențe este asigurat de conducerea instituției,
între orele 1000 – 1400, în ziua de vineri a fiecărei
săptămâni a lunii, iar in zilele de luni, marți, miercuri și joi,
intre orele 1000 – 1400, programul de primiri si
înregistrare a petițiilor formulate de către cetățeni este asigurat
de compartimentul grefa (programul fiind valabil și pentru persoanele care
solicită acces la informații de interes public, Legea 544/2001).
Lista persoanelor desemnate pentru programul de audiență este
afișată la loc vizibil pe panoul de la intrarea în instituție, dar
și pe site-ul Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța, la tab-ul „Audiențe” de pe pagina de start a acestui
site.
III. NUMELE ŞI PRENUMELE PERSOANELOR DIN CONDUCEREA
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANŢA.
În anul 2018,
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța a fost condus de domnul
procuror general ŞTEFAN GIGI-VALENTIN, precum și de procurorii generali
adjuncți MERGEANE MIHAELA ELENA și ȘIȘMAN BEATRICE-SILVIA.
IV. NUMELE ŞI PRENUMELE PERSOANELOR
CARE RĂSPUND DE DIFUZAREA INFORMAŢIILOR PUBLICE ŞI DE RELAŢII CU PRESA
În cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța
funcționează Biroul de informare și relații publice, cu
următoarea componență:
- doamna Mihaela-Elena Mergeane
– procuror general adjunct – purtător de cuvânt;
- domnul Silviu-Vasile Ciocoiu – procuror –
înlocuitor al purtătorului de cuvânt;
- doamna Emilia Tătaru – grefier șef
secție judiciară și
- doamna Georgeta Roșu – specialist IT.
Structurile sau
persoanele responsabile de relația cu presa a instituției sau
autorității publice respective au următoarele atribuții (conform art.
29 din H.G. 123/07.02.2002, modif. prin H.G.
478/2016):
a) să furnizeze
ziariștilor, prompt și complet, orice informație de interes
public care privește activitatea instituției sau autorității
publice pe care o reprezintă;
b) să acorde fără
discriminare, în termen de cel mult două zile de la înregistrare, acreditarea
ziariștilor și a reprezentanților mijloacelor de informare în
masă;
c) să informeze în
timp util și să asigure accesul ziariștilor la activitățile
și acțiunile de interes public organizate de instituția sau
autoritatea publică;
d) să asigure,
periodic sau de fiecare dată când activitatea instituției ori a
autorității publice prezintă un interes public imediat, difuzarea de
comunicate, informări de presă, organizarea de conferințe de presă,
interviuri sau briefinguri;
e) să difuzeze
ziariștilor dosare de presă legate de evenimente sau de activități
ale instituției ori autorității publice;
f) să nu refuze
sau să nu retragă acreditarea unui ziarist decât numai pentru fapte care
împiedică desfășurarea normală a activității instituției sau
autorității publice respective și care nu privesc opiniile exprimate
în presă de respectivul ziarist;
g) în cazul
retragerii acreditării unui ziarist, să asigure organismului de presă
obținerea acreditării pentru un alt ziarist.
Potrivit art. 27
alin. 2 din HG.123/2002, modif. prin H.G. 478/2016,
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 544/2001, publicăm
datele privind Raportul anual privind accesul la informațiile
de interes public în anul 2018 la nivelul unităților din
circumscripția Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța.
În
anul 2018, în conformitate cu prevederile art. 5 alin.4 din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informațiile de interes public, la nivelul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța și unitățile
din subordine, a fost realizat accesul la informații, în sensul asigurării
transparenței relațiilor dintre persoane și autoritățile
publice.
Astfel,
cetățenii care au solicitat documente din dosarele finalizate au primit de
la compartimentul de specialitate copiile necesare realizându-se și
activitățile prevăzute de art. 26 din Normele Metodologice privind
punctele de informare-documentare (modif. prin H.G. 478/2016).
Asigurarea
de către instituția publică a accesului la informațiile de interes
public s-a realizat prin compartimentul de specialitate, prin ținerea
evidențelor atât a răspunsurilor la informațiile solicitate, cât
și a chitanțelor remise solicitanților.
Pentru
asigurarea accesului mijloacelor de informare în masă la informațiile de
interes public, purtătorii de cuvânt de pe raza Parchetului de pe lângă Curtea
de Apel Constanța, desemnați să informeze mass-media, au furnizat
ziariștilor acreditați date despre activitățile mai importante
din cadrul fiecărui parchet.
Rezultatele
obținute de compartimentul de informare și relații publice sunt
evidențiate prin acțiunile întreprinse, privind liberul acces la
informațiile de interes public, ceea ce a condus la o continuare a
procesului de reformă a sistemului judiciar, privind transparența actului
de justiție.
În anul 2018, au fost înregistrate
un număr de 459 de solicitări de
informații de interes public din partea justițiabililor, din acestea
fiind admise
405.
Pe
unități, situația se prezintă
astfel:
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța
|
-99
|
solicitări
|
Parchetul de pe
lângă Tribunalul Constanța cu unitățile subordonate
|
-270
|
solicitări
|
Parchetul de pe
lângă Tribunalul Tulcea cu unitățile subordonate
|
-90
|
solicitări
|
Potrivit
art. 27 alin.1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001(modif. prin H.G. 478/2016), situația informațiilor de interes public
referitoare la activitatea Parchetului
de pe lângă Curtea de Apel Constanța, precum și a unităților din
subordine, pe anul 2018, se
prezintă astfel:
a.
|
numărul total de
solicitări de informații de interes public
|
459
|
b.
|
numărul total de
solicitări, departajat pe domenii de interes, din care:
|
459
|
|
- eliberarea unor xerocopii a
înscrisurilor aflate în dosarele penale
|
254
|
|
- solicitări de informații
necesare desfășurării activității unor instituții
(societăți de asigurări, cabinete avocați etc.), cereri studiu
dosar, alte cereri
|
205
|
c.
|
numărul de solicitări
rezolvate favorabil
|
405
|
d.
|
numărul de
solicitări respinse, defalcat in funcție de motivația respingerii:
-
informații exceptate de la acces
-
inexistente, etc.
|
28
12
16
|
e.
|
numărul de
solicitări adresate în scris:
|
459
|
|
- pe suport de hârtie
|
316
|
|
- pe suport electronic
|
143
|
f.
|
numărul de
solicitări adresate de persoane fizice
|
239
|
g.
|
numărul total de
solicitări adresate de persoane juridice
|
220
|
h.
|
numărul de
reclamații administrative:
|
1
|
|
1. rezolvate favorabil
|
-
|
|
2. respinse
|
1
|
|
3. în curs de soluționare
|
-
|
i.
|
numărul de plângeri
în instanță:
|
-
|
|
1. rezolvate favorabil
|
-
|
|
2. respinse
|
-
|
|
3. în curs de soluționare
|
-
|
j.
|
costurile totale
ale compartimentului de informare și relații publice
|
Nu pot fi determinate
|
k.
|
sumele totale
încasate pentru serviciile de copiere a informațiilor de interes public
solicitate
|
21957.1 lei
|
l.
|
numărul estimativ
de vizitatori ai punctului de informare – documentare
|
1321
|
m
|
numărul de
răspunsuri defalcat pe termene de răspuns
|
Toate cererile de
solicitări au primit răspuns in termenele prev. de lege
|
n
|
informațiile
solicitate identificate ca fiind exceptate de la accesul liber la
informați
|
12
|
o
|
măsurile luate
pentru îmbunătățirea activității
|
Se apreciază că activitatea se desfășoară în
conformitate cu dispozițiile legale în materie
|
p
|
Numele și
prenumele persoanei desemnate, respectiv ale șefului compartimentului
prevăzut la art.3 al.1
|
|
Termenele pentru
comunicarea în scris a unui răspuns solicitanților de informații de
interes public sunt cele prevăzute de Legea nr. 544/2001 și anume:
a) 10 zile
lucrătoare pentru comunicarea informației de interes public solicitate,
dacă aceasta a fost identificată în acest termen;
b) 10 zile
lucrătoare pentru anunțarea solicitantului că termenul inițial
prevăzut la lit. a) nu a fost suficient pentru identificarea informației
solicitate;
c) 30 de zile
lucrătoare pentru comunicarea informației de interes public identificate
peste termenul prevăzut la lit. a);
d) 5 zile
lucrătoare pentru transmiterea refuzului de comunicare a informației
solicitate și a motivării refuzului.
V. COORDONATELE DE CONTACT ALE PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ
CURTEA DE APEL CONSTANŢA
Sediul: Constanța, str. Smârdan nr. 10C, județul
Constanța
Telefon:
0241/618449, 618453, 618458, 618440
Fax:
0241/618463
e-mail:
pca_constanta@mpublic.ro
web site:
http://pcaconstanta.mpublic.ro/
VI. SURSELE FINANCIARE, BUGETUL ŞI BILANŢUL CONTABIL
Potrivit art. 131 alin. 1 și 3 din Legea nr.
303/2004 republicată, activitatea instanțelor și parchetelor este
finanțată de la bugetul de stat, iar bugetul pentru parchetele de pe lângă
curțile de apel este gestionat de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de
Casație și Justiție.
Bugetul
PCA Constanta pentru anul 2018
Bilantul
contabil al PCA Constanta pentru anul 2018
VII.
LISTA CUPRINZÂND DOCUMENTELE DE INTERES PUBLIC
- Raportul
întocmit conform art. 5 alin.3 din Legea 544/2001;
- Comunicate de
presă.
VIII.
LISTA CUPRINZÂND CATEGORIILE DE
DOCUMENTE PRODUSE ŞI/SAU GESTIONATE, POTRIVIT LEGII
Documentele
produse/gestionate de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța sunt
cele prevăzute de Codul de procedură penală și legile speciale în baza
cărora își desfășoară activitatea, precum și cele menționate
în Ordinul Ministrului Justiției nr. 2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014.
IX.
MODALITĂŢILE DE CONTESTARE A DECIZIEI AUTORITĂŢII
SAU A INSTITUŢIEI PUBLICE ÎN SITUAŢIA ÎN CARE PERSOANA SE CONSIDERĂ VĂTĂMATĂ ÎN
PRIVINŢA DREPTULUI DE ACCES LA INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC SOLICITATE
În cazul în care o
persoană consideră că dreptul privind accesul la informațiile de interes
public a fost încălcat, aceasta se poate adresa cu reclamație
administrativă conducătorului autorității sau instituției publice
căreia i-a fost solicitată informația (art. 32 din Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G. 478/2016).
În cazul în care
reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul la aceasta se transmite
solicitantului care se consideră lezat în termen de 15 zile de la depunerea reclamației
administrative. Acest răspuns va conține informațiile de interes
public solicitate inițial și, de asemenea, va menționa
sancțiunile disciplinare aplicate în cazul funcționarului vinovat, în
condițiile legii (art. 34 din Hotărârea 123/2002, modif.
prin H.G. 478/2016).
Solicitantul care,
după primirea răspunsului la reclamația administrativă, se consideră în
continuare lezat în drepturile sale prevăzute de lege, poate face plângere la
secția de contencios administrativ a tribunalului, în termen de 30 de zile
de la expirarea termenelor prevăzute la art. 7 din Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa
de timbru pentru plângerea la tribunal și recursul la curtea de apel nu
include și scutirea de la plata serviciilor de copiere a informațiilor
de interes public solicitate. (art. 36 din Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G. 478/2016).
În conformitate cu
dispozițiile art. 12 din Legea nr. 544/2001, se exceptează de la accesul
liber al cetățenilor următoarele informații:
a)
informațiile din domeniul apărării naționale, siguranței și
ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informațiilor clasificate,
potrivit legii;
b)
informațiile privind deliberările autorităților, precum și cele
care privesc interesele economice și politice ale României, dacă fac parte
din categoria informațiilor clasificate, potrivit legii;
c)
informațiile privind activitățile comerciale sau financiare, dacă
publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori
industrială, precum și principiului concurenței loiale, potrivit
legii;
d)
informațiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e)
informațiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare,
dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidențiale
ori se pun în pericol viața, integritatea corporală, sănătatea unei
persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfășurare;
f) informațiile
privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere
asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre
părțile implicate în proces;
g)
informațiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecție a
tinerilor.
Răspunderea pentru
aplicarea măsurilor de protejare a informațiilor aparținând
categoriilor prevăzute de lege revine persoanelor și autorităților
publice care dețin astfel de informații, precum și
instituțiilor publice abilitate prin lege să asigure securitatea
informațiilor.
Informațiile
care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate sau o
instituție publică nu pot fi incluse în categoria informațiilor
clasificate și constituie informații de interes public.
Informațiile
cu privire la datele personale ale cetățeanului pot deveni informații
de interes public numai în măsura în care afectează capacitatea de exercitare a
unei funcții publice.
X. CONCLUZII
Având în vedere că
parchetul este un serviciu public, în interesul cetățeanului,
obligația noastră este aceea de a informa corect opinia publică prin intermediul
mass-media.
De asemenea,
mijloacele procedurale concrete de care pot uza cetățenii pentru a accede
la justiție sunt Codurile de procedură penală și civilă, ce asigură
persoanelor interesate accesul la o instanță de judecată căreia prin lege
i s-a stabilit competența de a hotărî în materie civilă sau penală.
Acest mod de
reglementare al dreptului de acces la justiție este în concordanță cu
abordarea europeană, întrucât în accepțiunea C.E.D.O., exercitarea
dreptului de acces la justiție presupune tocmai asigurarea accesului
oricărei persoane la un tribunal instituit de lege, adică garantarea unei
proceduri judiciare în fața căreia să se poată realiza efectiv acest
drept.
Rolul mass-media
în societate a devenit foarte important.
Relația unei
instituții sau persoane publice cu presa trebuie să se construiască în
așa fel încât informația difuzată să devină publică în legătură cu
acea instituție și să provină în mod direct din interiorul
instituției. O relație bună cu mass-media conduce la realizarea unei
comunicări și informări corecte și eficiente a opiniei publice.
Biroul de
informare publică și relații cu presa din cadrul Parchetului de pe
lângă Curtea de Apel Constanța, dar și din cadrul unităților
subordonate, a realizat o comunicare normală și reală cu
reprezentanții mass-mediei, astfel că, prin intermediul purtătorilor de
cuvânt de la nivelul fiecărui unități de parchet, s-a realizat zilnic sau
ori de câte ori a fost nevoie, furnizarea de informații ziariștilor
acreditați privitoare la activitățile mai importante din cadrul
fiecărui parchet, pentru ca în final aceștia, prin toate mijloacele de
informare specifice – presă, televiziune, etc. să realizeze transparența
actului de justiție, prin informarea completă și corectă a opiniei
publice.
BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ȘI RELAȚII
CU PRESA AL
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANȚA
|