În
conformitate cu dispozițiile art. 5 alin. 2 și 3 din Legea nr.
544/2001 cu modificările
ulterioare
și a
art. 10 alin. 2 și art. 27 alin. 3 din H.G. nr. 123/2002 privind aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a legii privind liberul acces la
informațiile de interes public, modif. prin H.G. 478/2016, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța prezintă raportul anual de activitate privind
accesul la informațiile de interes public pentru anul 2017.
I. ACTELE NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ
ORGANIZAREA ŞI FUNCţIONAREA
MINISTERULUI PUBLIC
Activitatea
Ministerului Public și a parchetelor din subordine este reglementată
de:
- Constituția
României – art. 131-132;
- Legea nr.
303/2004 privind Statutul magistraților, republicată;
- Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată și
- Ordinul
Ministrului Justiției nr. 2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014.
II. STRUCTURA ORGANIZATORICĂ, ATRIBUŢIILE
SECŢIILOR, PROGRAMUL DE FUNCŢIONARE,
PROGRAMUL DE AUDIENŢE
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța are în subordine Parchetul de pe lângă Tribunalul
Constanța cu unitățile subordonate, respectiv Parchetele de pe
lângă Judecătoriile Constanța, Hârșova, Mangalia și
Medgidia și Parchetul de pe lângă Tribunalul Tulcea cu
unitățile subordonate, respectiv Parchetele de pe lângă
Judecătoriile Tulcea, Babadag și Măcin.
Structura organizatorică și
atribuțiile secțiilor și a celorlalte compartimente sunt
stabilite prin Regulamentul de ordine interioară al parchetelor, aprobat
prin Ordinul
Ministrului Justiției nr. 2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014. Programul de lucru este
zilnic, de luni până vineri, între orele 800 – 1600
(cu excepția zilelor nelucrătoare).
Având în vedere importanța acordată comunicării cu
justițiabilii și presa, la nivelul Parchetului de pe lângă
Curtea de Apel Constanța, programul de audiențe este asigurat de
conducerea instituției, între orele 1000 – 1400, în
ziua de vineri a fiecărei săptămâni a lunii, iar in zilele de
luni, marți, miercuri și joi, intre orele 1000 – 1400,
programul de primiri si înregistrare a petițiilor formulate de către
cetățeni este asigurat de compartimentul grefa (programul fiind
valabil și pentru persoanele care solicită acces la informații
de interes public, Legea 544/2001).
Lista persoanelor desemnate pentru programul de audiență este
afișată la loc vizibil pe panoul de la intrarea în instituție,
dar și pe site-ul Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța,
la tab-ul „Audiențe” de pe pagina de start a acestui site.
III. NUMELE ŞI PRENUMELE PERSOANELOR DIN
CONDUCEREA PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANŢA
În anul 2017,
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța a fost condus de
domnul procuror general ŞTEFAN GIGI VALENTIN, numit în funcție la
15.07.2016, precum și de procurorii generali adjuncți ADINA FLOREA
și RALUCA GEORGETA CEAUŞU și de procurorul șef secție
urmărire penală MARIAN GIGEL ALEXANDRU.
IV. NUMELE ŞI
PRENUMELE PERSOANELOR CARE RĂSPUND DE DIFUZAREA INFORMAŢIILOR PUBLICE
ŞI DE RELAŢII CU PRESA
În cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța
funcționează Biroul de informare și relații publice, cu
următoarea componență:
- doamna Mihaela Elena Mergeane (începând cu
data de 01.01.2018) – procuror general adjunct – purtător de cuvânt;
- domnul Silviu-Vasile Ciocoiu – procuror –
înlocuitor al purtătorului de cuvânt;
- doamna Emilia Tătaru – grefier șef
secție judiciară și
- doamna Georgeta Roșu - specialist IT.
Structurile sau
persoanele responsabile de relația cu presa a instituției sau
autorității publice respective au următoarele atribuții
(conform art. 29 din H.G. 123/07.02.2002, modif. prin H.G. 478/2016):
a) să
furnizeze ziariștilor, prompt și complet, orice informație de
interes public care privește activitatea instituției sau
autorității publice pe care o reprezintă;
b) să acorde
fără discriminare, în termen de cel mult două zile de la
înregistrare, acreditarea ziariștilor și a reprezentanților
mijloacelor de informare în masă;
c) să
informeze în timp util și să asigure accesul ziariștilor la
activitățile și acțiunile de interes public organizate de
instituția sau autoritatea publică;
d) să
asigure, periodic sau de fiecare dată când activitatea instituției
ori a autorității publice prezintă un interes public imediat,
difuzarea de comunicate, informări de presă, organizarea de
conferințe de presă, interviuri sau briefinguri;
e) să
difuzeze ziariștilor dosare de presă legate de evenimente sau de
activități ale instituției ori autorității publice;
f) să nu
refuze sau să nu retragă acreditarea unui ziarist decât numai pentru
fapte care împiedică desfășurarea normală a
activității instituției sau autorității publice
respective și care nu privesc opiniile exprimate în presă de
respectivul ziarist;
g) în cazul
retragerii acreditării unui ziarist, să asigure organismului de
presă obținerea acreditării pentru un alt ziarist.
Potrivit art. 27
alin. 2 din HG.123/2002, modif. prin H.G. 478/2016, privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii 544/2001, publicăm datele privind Raportul anual privind accesul la informațiile de interes public în anul
2017 la nivelul unităților din circumscripția Parchetului de pe
lângă Curtea de Apel Constanța.
În
anul 2016, în conformitate cu prevederile art. 5 alin.4 din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informațiile de interes public, la nivelul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța și
unitățile din subordine, a fost realizat accesul la informații,
în sensul asigurării transparenței relațiilor dintre persoane
și autoritățile publice.
Astfel,
cetățenii care au solicitat documente din dosarele finalizate au
primit de la compartimentul de specialitate copiile necesare realizându-se
și activitățile prevăzute de art. 26 din Normele
Metodologice privind punctele de informare-documentare (modif. prin H.G. 478/2016).
Asigurarea
de către instituția publică a accesului la informațiile de
interes public s-a realizat prin compartimentul de specialitate, prin
ținerea evidențelor atât a răspunsurilor la informațiile
solicitate, cât și a chitanțelor remise solicitanților.
Pentru
asigurarea accesului mijloacelor de informare în masă la informațiile
de interes public, purtătorii de cuvânt de pe raza Parchetului de pe
lângă Curtea de Apel Constanța, desemnați să informeze
mass-media, au furnizat ziariștilor acreditați date despre
activitățile mai importante din cadrul fiecărui parchet.
Rezultatele
obținute de compartimentul de informare și relații publice sunt
evidențiate prin acțiunile întreprinse, privind liberul acces la
informațiile de interes public, ceea ce a condus la o continuare a
procesului de reformă a sistemului judiciar, privind transparența
actului de justiție.
În anul 2017, au fost
înregistrate un număr de
564 de solicitări
de informații de interes public din partea justițiabililor, din
acestea fiind admise 536.
Pe
unități, situația se
prezintă astfel:
Parchetul
de pe lângă Curtea de Apel Constanța
|
98
|
solicitări
|
Parchetul de pe
lângă Tribunalul Constanța
|
91
|
solicitări
|
Parchetul de pe
lângă Judecătoria Constanța
|
197
|
solicitări
|
Parchetul de pe
lângă Judecătoria Hârșova
|
28
|
solicitări
|
Parchetul de pe
lângă Judecătoria Medgidia
|
26
|
solicitări
|
Parchetul de pe
lângă Judecătoria Mangalia
|
10
|
solicitări
|
Parchetul de pe
lângă Tribunalul Tulcea
|
22
|
solicitări
|
Parchetul
de pe lângă Judecătoria Tulcea
|
73
|
solicitări
|
Parchetul
de pe lângă Judecătoria Babadag
|
5
|
solicitări
|
Parchetul
de pe lângă Judecătoria Măcin
|
14
|
solicitări
|
Potrivit
art. 27 alin.1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001(modif. prin H.G. 478/2016), situația informațiilor de interes public
referitoare la activitatea Parchetului
de pe lângă Curtea de Apel Constanța, precum și a
unităților din subordine, pe
anul 2017, se prezintă astfel:
a.
|
numărul
total de solicitări de informații de interes public
|
564
|
b.
|
numărul
total de solicitări, departajat pe domenii de interes, din care
|
564
|
|
- eliberarea unor xerocopii a
înscrisurilor aflate în dosarele penale
|
295
|
|
- solicitări de
informații necesare desfășurării activității
unor instituții (societăți de
asigurări, cabinete
avocați etc.),cereri studiu dosar, alte cereri
|
269
|
c.
|
numărul
de solicitări rezolvate favorabil
|
536
|
d.
|
numărul
de solicitări respinse, defalcat in funcție de motivația respingerii
- informații exceptate de la acces
- inexistente, etc.
|
16
5
11
|
e.
|
numărul
de solicitări adresate în scris
|
564
|
|
- pe suport de hârtie
|
443
|
|
- pe suport electronic
|
121
|
f.
|
numărul
de solicitări adresate de persoane fizice
|
306
|
g.
|
numărul
total de solicitări adresate de persoane juridice
|
258
|
h.
|
numărul
de reclamații administrative:
|
-
|
|
1. rezolvate favorabil
|
-
|
|
2. respinse
|
-
|
|
3. în curs de soluționare
|
-
|
i.
|
numărul
de plângeri în instanță:
|
-
|
|
1. rezolvate favorabil
|
-
|
|
2. respinse
|
-
|
|
3. în curs de soluționare
|
-
|
j.
|
costurile totale
ale compartimentului de informare și relații publice
|
Nu
pot fi determinate
|
k.
|
sumele
totale încasate pentru serviciile de copiere a informațiilor de interes
public solicitate
|
11594.6 lei
|
l.
|
numărul
estimativ de vizitatori ai punctului de informare – documentare
|
576+
|
m
|
numărul
de răspunsuri defalcat pe termene de răspuns
|
Toate
cele 567 de solicitări au
primit răspuns in termenele prevăzute de lege
|
n
|
informațiile
solicitate identificate ca fiind exceptate de la accesul liber la
informații
|
16
|
o
|
măsurile luate
pentru îmbunătățirea activității
|
Se apreciază că activitatea se
desfăşoară în conformitate cu dispoziţiile legale în
materie
|
p
|
Numele
și prenumele persoanei desemnate, respectiv ale șefului compartimentului
prevăzut la art.3 al.1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Termenele pentru
comunicarea în scris a unui răspuns solicitanților de informații
de interes public sunt cele prevăzute de Legea nr. 544/2001, și
anume:
a) 10 zile
lucrătoare pentru comunicarea informației de interes public
solicitate, dacă aceasta a fost identificată în acest termen;
b) 10 zile
lucrătoare pentru anunțarea solicitantului că termenul
inițial prevăzut la lit. a) nu a fost suficient pentru identificarea
informației solicitate;
c) 30 de zile
lucrătoare pentru comunicarea informației de interes public
identificate peste termenul prevăzut la lit. a);
d) 5 zile lucrătoare
pentru transmiterea refuzului de comunicare a informației solicitate
şi a motivării refuzului.
V. COORDONATELE DE CONTACT ALE
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANŢA
Sediul: Constanța,
str. Smârdan nr. 10C, județul Constanța
Telefon: 0241/618449, 618453, 618458, 618440
Fax: 0241/618463
e-mail: pca_constanta@mpublic.ro
web site:
http://pcaconstanta.mpublic.ro/
VI. SURSELE
FINANCIARE, BUGETUL ŞI BILANŢUL CONTABIL
Potrivit
art. 131 alin. 1 și 3 din Legea nr. 303/2004 republicată, activitatea
instanțelor și parchetelor este finanțată de la bugetul de
stat, iar bugetul pentru parchetele de pe lângă curțile de apel este
gestionat de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție.
Bugetul PCA
Constanța pe anul 2017
Bilanțul
contabil al PCA Constanța pe anul 2017
VII. LISTA CUPRINZÂND DOCUMENTELE
DE INTERES PUBLIC
- Raportul întocmit conform art.
5 alin.3 din Legea 544/2001;
- Comunicate de presă.
VIII. LISTA CUPRINZÂND CATEGORIILE DE DOCUMENTE PRODUSE ŞI/SAU
GESTIONATE, POTRIVIT LEGII
Documentele produse/gestionate de Parchetul de pe
lângă Curtea de Apel Constanța sunt cele prevăzute de Codul de
procedură penală și legile speciale în baza cărora își
desfășoară activitatea, precum și cele menționate în
Ordinul Ministrului Justiției nr. 2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al parchetelor publicat în Monitorul Oficial
nr. 623 bis din 26.08.2014.
IX. MODALITĂŢILE DE CONTESTARE A DECIZIEI
AUTORITĂŢII SAU A INSTITUŢIEI PUBLICE ÎN SITUAŢIA ÎN CARE
PERSOANA SE CONSIDERĂ VĂTĂMATĂ ÎN PRIVINŢA DREPTULUI
DE ACCES LA INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC SOLICITATE
În cazul în care o
persoană consideră că dreptul privind accesul la
informațiile de interes public a fost încălcat, aceasta se poate
adresa cu reclamație administrativă conducătorului
autorității sau instituției publice căreia i-a fost
solicitată informația (art. 32 din Hotărârea 123/2002, modif.
prin H.G. 478/2016).
În
cazul în care reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul
la aceasta se transmite solicitantului care se consideră lezat în termen
de 15 zile de la depunerea reclamației administrative. Acest răspuns
va conține informațiile de interes public solicitate inițial
și, de asemenea, va menționa sancțiunile disciplinare aplicate
în cazul funcționarului vinovat, în condițiile legii. (art. 34 din
Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G. 478/2016)
Solicitantul
care, după primirea răspunsului la reclamația administrativă,
se consideră în continuare lezat în drepturile sale prevăzute de
lege, poate face plângere la secția de contencios administrativ a
tribunalului, în termen de 30 de zile de la expirarea termenelor prevăzute
la art. 7 din Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa de
timbru pentru plângerea la tribunal și recursul la curtea de apel nu
include și scutirea de la plata serviciilor de copiere a
informațiilor de interes public solicitate. (art. 36 din Hotărârea
123/2002, modif. prin H.G. 478/2016)
În conformitate cu
dispozițiile art. 12 din Legea nr. 544/2001, se exceptează de la
accesul liber al cetățenilor următoarele informații:
a) informațiile din domeniul
apărării naționale, siguranței și ordinii publice,
dacă fac parte din categoriile informațiilor clasificate, potrivit
legii;
b) informațiile privind
deliberările autorităților, precum și cele care privesc
interesele economice și politice ale României, dacă fac parte din
categoria informațiilor clasificate, potrivit legii;
c) informațiile privind
activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea
acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori
industrială, precum și principiului concurenței loiale, potrivit
legii;
d) informațiile cu privire la datele personale,
potrivit legii;
e) informațiile privind procedura în
timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează
rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidențiale ori se pun în
pericol viața, integritatea corporală, sănătatea unei persoane
în urma anchetei efectuate sau în curs de desfășurare;
f) informațiile privind procedurile
judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui
proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre
părțile implicate în proces;
g) informațiile a căror publicare
prejudiciază măsurile de protecție a tinerilor.
Răspunderea pentru aplicarea
măsurilor de protejare a informațiilor aparținând categoriilor
prevăzute de lege revine persoanelor și autorităților
publice care dețin astfel de informații, precum și
instituțiilor publice abilitate prin lege să asigure securitatea
informațiilor.
Informațiile care favorizează sau ascund
încălcarea legii de către o autoritate sau o instituție
publică nu pot fi incluse în categoria informațiilor clasificate
și constituie informații de interes public.
Informațiile cu privire la datele personale
ale cetățeanului pot deveni informații de interes public numai
în măsura în care afectează capacitatea de exercitare a unei
funcții publice.
X. CONCLUZII
Având în vedere că parchetul este un serviciu
public, în interesul cetățeanului, obligația noastră este
aceea de a informa corect opinia publică prin intermediul mass-media.
De asemenea, mijloacele
procedurale concrete de care pot uza cetățenii pentru a accede la
justiție sunt Codurile de procedură penală și civilă,
ce asigură persoanelor interesate accesul la o instanță de
judecată căreia prin lege i s-a stabilit competența de a
hotărî în materie civilă sau penală.
Acest
mod de reglementare al dreptului de acces la justiție este în
concordanță cu abordarea europeană, întrucât în accepțiunea
C.E.D.O., exercitarea dreptului de acces la justiție presupune tocmai
asigurarea accesului oricărei persoane la un tribunal instituit de lege,
adică garantarea unei proceduri judiciare în fața căreia să
se poată realiza efectiv acest drept.
Rolul
mass-media în societate a devenit foarte important.
Relația
unei instituții sau persoane publice cu presa trebuie să se
construiască în așa fel încât informația difuzată să
devină publică în legătură cu acea instituție și
să provină în mod direct din interiorul instituției. O
relație bună cu mass-media conduce la realizarea unei comunicări
și informări corecte și eficiente a opiniei publice.
Biroul
de informare publică și relații cu presa din cadrul Parchetului
de pe lângă Curtea de Apel Constanța, dar și din cadrul
unităților subordonate, a realizat o comunicare normală și
reală cu reprezentanții mass-mediei, astfel că, prin intermediul
purtătorilor de cuvânt de la nivelul fiecărui unități de
parchet, s-a realizat zilnic sau ori de câte ori a fost nevoie, furnizarea de
informații ziariștilor acreditați privitoare la
activitățile mai importante din cadrul fiecărui parchet, pentru
ca în final aceștia, prin toate mijloacele de informare specifice –
presă, televiziune, etc. să realizeze transparența actului de
justiție, prin informarea completă și corectă a opiniei
publice.
BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ȘI RELAȚII
CU PRESA AL
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANȚA
|