În conformitate cu
dispozițiile art. 5 alin. 2 și 3 din
Legea nr. 544/2001, modificată prin
OG.4/2013, în vigoare din 15.02.2013 și
a art. 10 alin. 2 și art. 27 alin. 3 din
H.G. nr. 123/2002 privind aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a
legii privind liberul acces la
informațiile de interes public, modif.
prin H.G. 478/2016, Parchetul de
pe lângă Curtea de Apel Constanța
prezintă raportul anual de activitate
privind accesul la informațiile de
interes public pentru anul 2016.
I. ACTELE
NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA
ȘI FUNCțIONAREA MINISTERULUI PUBLIC
Activitatea
Ministerului Public și a parchetelor din
subordine este reglementată de:
- Constituția
României – art. 131-132;
- Legea nr.
303/2004 privind Statutul magistraților,
republicată;
- Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară,
republicată și
- Ordinul
Ministrului Justiției nr.
2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al
parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014.
II. STRUCTURA
ORGANIZATORICĂ, ATRIBUȚIILE SECȚIILOR,
PROGRAMUL DE FUNCȚIONARE, PROGRAMUL DE
AUDIENȚE
Parchetul de pe
lângă Curtea de Apel Constanța are în
subordine Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanța cu unitățile
subordonate, respectiv Parchetele de pe
lângă Judecătoriile Constanța. Hârșova,
Mangalia și Medgidia și Parchetul de pe
lângă Tribunalul Tulcea cu unitățile
subordonate, respectiv Parchetele de pe
lângă Judecătoriile Tulcea, Babadag și
Măcin.
Structura
organizatorică și atribuțiile secțiilor
și a celorlalte compartimente sunt
stabilite prin Regulamentul de ordine
interioară al parchetelor, aprobat prin
Ordinul Ministrului Justiției nr.
2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al
parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014.
Programul de lucru
este zilnic, de luni până vineri, între
orele 800 – 1600
(cu excepția zilelor nelucrătoare).
Având în vedere
importanța acordată comunicării cu
justițiabilii și presa, la nivelul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța, programul de audiențe este
asigurat de conducerea instituției,
între orele 1000 – 1400,
în ziua de vineri a fiecărei săptămâni a
lunii, iar în zilele de luni, marți,
miercuri și joi, între orele 1000
– 1400, programul de primiri
și înregistrare a petițiilor formulate
de către cetățeni este asigurat de
compartimentul grefă (programul fiind
valabil și pentru persoanele care
solicită acces la informații de interes
public, Legea 544/2001).
Lista persoanelor
desemnate pentru programul de audiență
este afișată la loc vizibil pe panoul de
la intrarea în instituție, dar și pe
site-ul Parchetul de pe lângă Curtea de
Apel Constanța, la tab-ul „Audiențe” de
pe pagina de start a acestui site.
III. NUMELE
ȘI PRENUMELE PERSOANELOR DIN CONDUCEREA
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANȚA.
În anul 2016,
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța a fost condus de domnișoara
procuror general GRECU CAMELIA-ELENA
până la 14.06.2016; doamna procuror
general (delegat) CEAUȘU RALUCA GEORGETA
în perioada 15.06. – 14.07.2016 și de
domnul procuror general ȘTEFAN GIGI
VALENTIN, numit în funcție la
15.07.2016, precum și de procurorii
generali adjuncți ADINA FLOREA și RALUCA
GEORGETA CEAUȘU și de procurorul șef
secție urmărire penală MARIAN GIGEL
ALEXANDRU.
IV. NUMELE ȘI
PRENUMELE PERSOANELOR CARE RĂSPUND DE
DIFUZAREA INFORMAȚIILOR PUBLICE ȘI DE
RELAȚII CU PRESA
În cadrul Parchetul
de pe lângă Curtea de Apel Constanța
funcționează Biroul de informare publică
și relații cu presa, cu următoarea
componență:
- doamna
Raluca-Georgeta Ceaușu – procuror
general adjunct – purtător de cuvânt;
- domnul
Silviu-Vasile Ciocoiu – procuror–
înlocuitor al purtătorului de cuvânt;
- doamna Emilia
Tătaru – grefier șef secție
judiciară și
- doamna
Georgeta Roșu - specialist IT.
Structurile sau
persoanele responsabile de relația cu
presa a instituției sau autorității
publice respective au următoarele
atribuții (conform art. 29 din H.G.
123/07.02.2002, modif. prin H.G.
478/2016):
a) să furnizeze
ziariștilor, prompt și complet, orice
informație de interes public care
privește activitatea instituției sau
autorității publice pe care o reprezintă;
b) să acorde fără
discriminare, în termen de cel mult două
zile de la înregistrare, acreditarea
ziariștilor și a reprezentanților
mijloacelor de informare în masă;
c) să informeze în
timp util și să asigure accesul
ziariștilor la activitățile și acțiunile
de interes public organizate de
instituția sau autoritatea publică;
d) să asigure,
periodic sau de fiecare dată când
activitatea instituției ori a
autorității publice prezintă un interes
public imediat, difuzarea de comunicate,
informări de presă, organizarea de
conferințe de presă, interviuri sau
briefinguri;
e) să difuzeze
ziariștilor dosare de presă legate de
evenimente sau de activități ale
instituției ori autorității publice;
f) să nu refuze sau
să nu retragă acreditarea unui ziarist
decât numai pentru fapte care împiedică
desfășurarea normală a activității
instituției sau autorității publice
respective și care nu privesc opiniile
exprimate în presă de respectivul
ziarist;
g) în cazul
retragerii acreditării unui ziarist, să
asigure organismului de presă obținerea
acreditării pentru un alt ziarist.
Potrivit art. 27
alin. 2 din HG.123/2002, modif. prin H.G.
478/2016, privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii
544/2001, publicăm datele privind
Raportul anual privind
accesul la informațiile de interes
public în anul 2016 la nivelul
unităților din circumscripția
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța.
În anul 2016, în
conformitate cu prevederile art. 5
alin.4 din Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informațiile de interes
public, la nivelul Parchetului de pe
lângă Curtea de Apel Constanța și
unitățile din subordine, a fost realizat
accesul la informații, în sensul
asigurării transparenței relațiilor
dintre persoane și autoritățile publice.
Astfel, cetățenii
care au solicitat documente din dosarele
finalizate au primit de la
compartimentul de specialitate copiile
necesare realizându-se și activitățile
prevăzute de art. 26 din Normele
Metodologice privind punctele de
informare-documentare (modif. prin H.G.
478/2016).
Asigurarea de către
instituția publică a accesului la
informațiile de interes public s-a
realizat prin compartimentul de
specialitate, prin ținerea evidențelor
atât a răspunsurilor la informațiile
solicitate, cât și a chitanțelor remise
solicitanților.
Pentru asigurarea
accesului mijloacelor de informare în
masă la informațiile de interes public,
purtătorii de cuvânt de pe raza
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța, desemnați să informeze
mass-media, au furnizat ziariștilor
acreditați date despre activitățile mai
importante din cadrul fiecărui parchet.
Rezultatele
obținute de compartimentul de informare
și relații publice sunt evidențiate prin
acțiunile întreprinse, privind liberul
acces la informațiile de interes public,
ceea ce a condus la o continuare a
procesului de reformă a sistemului
judiciar, privind transparența actului
de justiție.
În anul 2016,
au fost înregistrate un număr de 722
de solicitări de informații de interes
public din partea justițiabililor, din
acestea fiind admise 670.
Pe unități,
situația se prezintă astfel:
Parchetul de pe lângă Curtea
de Apel Constanța |
145 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanța |
88 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Constanța |
257 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Hârșova |
33 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Medgidia |
14 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Mangalia |
28 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Tulcea |
31 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Tulcea |
98 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Babadag |
11 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Măcin |
17 solicitări |
Potrivit art. 27
alin.1 din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 544/2001(modif.
prin H.G. 478/2016), situația
informațiilor de interes public
referitoare la activitatea Parchetului
de pe lângă Curtea de Apel Constanța,
precum și a unităților din subordine,
pe anul 2016, se prezintă
astfel:
a. |
numărul total de solicitări
de informații de interes
public |
722 |
b. |
numărul total de solicitări,
departajat pe domenii de
interes, din care |
722 |
|
- eliberarea
unor xerocopii a
înscrisurilor aflate în
dosarele penale |
350 |
|
- solicitări
de informații necesare
desfășurării activității
unor instituții (societăți
de asigurări, cabinete
avocați etc.), cereri studiu
dosar, alte cereri |
372 |
c. |
numărul de solicitări
rezolvate favorabil |
670 |
d. |
numărul de solicitări
respinse, defalcat in
funcție de motivația
respingerii
-
informații exceptate de la
acces
-
inexistente, etc |
35
15
20 |
e. |
numărul de solicitări
adresate în scris |
722 |
|
- pe suport
de hârtie |
660 |
|
- pe suport
electronic |
62 |
f. |
numărul de solicitări
adresate de persoane fizice |
438 |
g. |
numărul total de solicitări
adresate de persoane
juridice |
284 |
h. |
numărul de reclamații
administrative: |
- |
|
1. rezolvate
favorabil |
- |
|
2. respinse |
- |
|
3. în curs
de soluționare |
- |
i. |
numărul de plângeri în
instanță: |
- |
|
1. rezolvate
favorabil |
- |
|
2. respinse |
- |
|
3. în curs
de soluționare |
- |
j. |
costurile totale ale
compartimentului de
informare și relații publice |
Nu
pot fi determinate |
k. |
sumele totale încasate
pentru serviciile de copiere
a informațiilor de interes
public solicitate |
12534,80 lei |
l. |
numărul estimativ de
vizitatori ai punctului de
informare – documentare |
650+ |
m |
numărul de răspunsuri
defalcat pe termene de
răspuns |
Toate cele 722 de
solicitări au primit răspuns
in termenele prevăzute de
lege |
n |
informațiile solicitate/identificate
ca fiind exceptate de la
accesul liber la informație |
12 |
o |
măsurile luate pentru
îmbunătățirea activității |
Se
apreciază că activitatea se
desfășoară în conformitate
cu dispozițiile legale în
materie |
p |
Numele și prenumele
persoanei desemnate,
respectiv ale șefului
compartimentului prevăzut la
art.3 al.1 |
|
Termenele pentru
comunicarea în scris a unui răspuns
solicitanților de informații de interes
public sunt cele prevăzute de Legea nr.
544/2001, și anume:
a) 10 zile
lucrătoare pentru comunicarea
informației de interes public solicitate,
dacă aceasta a fost identificată în
acest termen;
b) 10 zile
lucrătoare pentru anunțarea
solicitantului că termenul inițial
prevăzut la lit. a) nu a fost suficient
pentru identificarea informației
solicitate;
c) 30 de zile
lucrătoare pentru comunicarea
informației de interes public
identificate peste termenul prevăzut la
lit. a);
d) 5 zile
lucrătoare pentru transmiterea refuzului
de comunicare a informației solicitate și
a motivării refuzului.
V.
COORDONATELE DE CONTACT ALE PARCHETULUI
DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANȚA
Sediul:
Constanța, str. Smârdan nr. 10C, județul
Constanța
Telefon:
0241/618449, 618453, 618458, 618440
Fax: 0241/618463
e-mail:
pca_constanta@mpublic.ro
web site:
http://pcaconstanta.mpublic.ro/
VI. SURSELE
FINANCIARE, BUGETUL ȘI BILANȚUL CONTABIL
Potrivit art. 131
alin. 1 și 3 din Legea nr. 303/2004
republicată, activitatea instanțelor și
parchetelor este finanțată de la bugetul
de stat, iar bugetul pentru parchetele
de pe lângă curțile de apel este
gestionat de Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casație și Justiție.
VII. LISTA
CUPRINZÂND DOCUMENTELE DE INTERES PUBLIC
- Raportul întocmit
conform art. 5 alin.3 din Legea
544/2001;
- Comunicate de
presă.
VIII.
LISTA CUPRINZÂND CATEGORIILE DE
DOCUMENTE PRODUSE ȘI/SAU GESTIONATE,
POTRIVIT LEGII
Documentele produse/gestionate
de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanța sunt cele prevăzute de Codul
de procedură penală și legile speciale
în baza cărora își desfășoară
activitatea, precum și cele menționate
în Ordinul Ministrului Justiției nr.
2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al
parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014.
IX.
MODALITĂȚILE DE CONTESTARE A DECIZIEI
AUTORITĂȚII SAU A INSTITUȚIEI PUBLICE ÎN
SITUAȚIA ÎN CARE PERSOANA SE CONSIDERĂ
VĂTĂMATĂ ÎN PRIVINȚA DREPTULUI DE ACCES
LA INFORMAȚIILE DE INTERES PUBLIC
SOLICITATE
În cazul în care o
persoană consideră că dreptul privind
accesul la informațiile de interes
public a fost încălcat, aceasta se poate
adresa cu reclamație administrativă
conducătorului autorității sau
instituției publice căreia i-a fost
solicitată informația.(art. 32 din
Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G.
478/2016).
În cazul în care
reclamația se dovedește întemeiată,
răspunsul la aceasta se transmite
solicitantului care se consideră lezat
în termen de 15 zile de la depunerea
reclamației administrative. Acest
răspuns va conține informațiile de
interes public solicitate inițial și, de
asemenea, va menționa sancțiunile
disciplinare aplicate în cazul
funcționarului vinovat, în condițiile
legii (art. 34 din Hotărârea 123/2002,
modif. prin H.G. 478/2016).
Solicitantul care,
după primirea răspunsului la reclamația
administrativă, se consideră în
continuare lezat în drepturile sale
prevăzute de lege, poate face plângere
la secția de contencios administrativ a
tribunalului, în termen de 30 de zile de
la expirarea termenelor prevăzute la
art. 7 din Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa de
timbru pentru plângerea la tribunal și
recursul la curtea de apel nu include și
scutirea de la plata serviciilor de
copiere a informațiilor de interes
public solicitate. (art. 36 din
Hotărârea 123/2002, modif. prin H.G.
478/2016).
În conformitate cu
dispozițiile art. 12 din Legea nr.
544/2001, se exceptează de la accesul
liber al cetățenilor următoarele
informații:
a) informațiile din
domeniul apărării naționale, siguranței
și ordinii publice, dacă fac parte din
categoriile informațiilor clasificate,
potrivit legii;
b) informațiile
privind deliberările autorităților,
precum și cele care privesc interesele
economice și politice ale României, dacă
fac parte din categoria informațiilor
clasificate, potrivit legii;
c) informațiile
privind activitățile comerciale sau
financiare, dacă publicitatea acestora
aduce atingere dreptului de proprietate
intelectuală ori industrială, precum și
principiului concurenței loiale,
potrivit legii;
d) informațiile cu
privire la datele personale, potrivit
legii;
e) informațiile
privind procedura în timpul anchetei
penale sau disciplinare, dacă se
periclitează rezultatul anchetei, se
dezvăluie surse confidențiale ori se pun
în pericol viața, integritatea corporală,
sănătatea unei persoane în urma anchetei
efectuate sau în curs de desfășurare;
f) informațiile
privind procedurile judiciare, dacă
publicitatea acestora aduce atingere
asigurării unui proces echitabil ori
interesului legitim al oricăreia dintre
părțile implicate în proces;
g) informațiile a
căror publicare prejudiciază măsurile de
protecție a tinerilor.
Răspunderea pentru
aplicarea măsurilor de protejare a
informațiilor aparținând categoriilor
prevăzute de lege revine persoanelor și
autorităților publice care dețin astfel
de informații, precum și instituțiilor
publice abilitate prin lege să asigure
securitatea informațiilor.
Informațiile care
favorizează sau ascund încălcarea legii
de către o autoritate sau o instituție
publică nu pot fi incluse în categoria
informațiilor clasificate și constituie
informații de interes public.
Informațiile cu
privire la datele personale ale
cetățeanului pot deveni informații de
interes public numai în măsura în care
afectează capacitatea de exercitare a
unei funcții publice.
X. CONCLUZII
Având în vedere că
parchetul este un serviciu public, în
interesul cetățeanului, obligația
noastră este aceea de a informa corect
opinia publică prin intermediul
mass-media.
De asemenea,
mijloacele procedurale concrete de care
pot uza cetățenii pentru a accede la
justiție sunt Codurile de procedură
penală și civilă, ce asigură persoanelor
interesate accesul la o instanță de
judecată căreia prin lege i s-a stabilit
competența de a hotărî în materie civilă
sau penală.
Acest mod de
reglementare al dreptului de acces la
justiție este în concordanță cu
abordarea europeană, întrucât în
accepțiunea C.E.D.O., exercitarea
dreptului de acces la justiție presupune
tocmai asigurarea accesului oricărei
persoane la un tribunal instituit de
lege, adică garantarea unei proceduri
judiciare în fața căreia să se poată
realiza efectiv acest drept.
Rolul mass-media în
societate a devenit foarte important.
Relația unei
instituții sau persoane publice cu presa
trebuie să se construiască în așa fel
încât informația difuzată să devină
publică în legătură cu acea instituție și
să provină în mod direct din interiorul
instituției. O relație bună cu
mass-media conduce la realizarea unei
comunicări și informări corecte și
eficiente a opiniei publice.
Biroul de informare
publică și relații cu presa din cadrul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța, dar și din cadrul unităților
subordonate, a realizat o comunicare
normală și reală cu reprezentanții mass-mediei,
astfel că, prin intermediul purtătorilor
de cuvânt de la nivelul fiecărui unități
de parchet, s-a realizat zilnic sau ori
de câte ori a fost nevoie, furnizarea de
informații ziariștilor acreditați
privitoare la activitățile mai
importante din cadrul fiecărui parchet,
pentru ca în final aceștia, prin toate
mijloacele de informare specifice –
presă, televiziune, etc. să realizeze
transparența actului de justiție, prin
informarea completă și corectă a opiniei
publice.
BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ȘI RELAȚII
CU PRESA AL
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANȚA
|