În conformitate cu
dispoziţiile art. 5 alin. 2 şi 3 din
Legea nr. 544/2001, modificată prin
OG.4/2013, în vigoare din 15.02.2013 şi
a art. 10 alin. 2 şi art. 27 alin. 3 din
H.G. nr. 123/2002 privind aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a
legii privind liberul acces la
informaţiile de interes public,
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa prezintă raportul
anual de activitate privind accesul la
informaţiile de intere public
pentru anul 2015.
I. ACTELE
NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA
ŞI FUNCţIONAREA
MINISTERULUI PUBLIC
Activitatea
Ministerului Public şi a parchetelor din
subordine este reglementată de:
- Constituţia
României – art. 131-132;
- Legea nr.
303/2004 privind Statutul magistraţilor,
republicată;
- Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară,
republicată şi
- Ordinul
Ministrului Justiţiei nr.
2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al
parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014.
II. STRUCTURA
ORGANIZATORICĂ, ATRIBUŢIILE SECŢIILOR,
PROGRAMUL DE FUNCŢIONARE, PROGRAMUL DE
AUDIENŢE
Parchetul de pe
lângă Curtea de Apel Constanţa are în
subordine Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanţa cu unităţile
subordonate, respectiv Parchetele de pe
lângă Judecătoriile Constanţa. Hârşova,
Mangalia şi Medgidia şi Parchetul de pe
lângă Tribunalul Tulcea cu unităţile
subordonate, respectiv Parchetele de pe
lângă Judecătoriile Tulcea, Babadag şi
Măcin.
Structura
organizatorică şi atribuţiile secţiilor
şi a celorlalte compartimente sunt
stabilite prin Regulamentul de ordine
interioară al parchetelor, aprobat prin
Ordinul Ministrului Justiţiei nr.
2632/C/30.07.2014 pentru aprobarea
Regulamentului de ordine interioară al
parchetelor publicat în Monitorul
Oficial nr. 623 bis din 26.08.2014.
Programul de lucru
este zilnic, de luni până vineri, între
orele 800 – 1600
(cu excepţia zilelor nelucrătoare).
Având în vedere
importanţa acordată comunicării cu
justiţiabilii şi presa, la nivelul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa, programul de audienţe este
asigurat de conducerea instituţiei,
între orele 1000 – 1400,
în zilele de marţi, miercuri şi joi,
programul fiind valabile şi pentru
persoanele care solicită acces la
informaţii de interes public (Legea
544/2001).
Lista persoanelor
desemnate pentru programul de audienţă
este afişată la loc vizibil pe panoul de
la intrarea în instituţie, dar şi pe
site-ul Parchetul de pe lângă Curtea de
Apel Constanţa, la tab-ul „Audienţe” de
pe pagina de start a acestui site.
III. NUMELE
ŞI PRENUMELE PERSOANELOR DIN CONDUCEREA
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANŢA.
În anul 2015,
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa a fost condus de domnişoara
procuror general Camelia-Elena Grecu, de
procurorii generali adjuncţi Adina
Florea şi Raluca Georgeta Ceauşu şi de
procurorul şef secţie urmărire penală
Marian Gigel Alexandru.
IV. NUMELE ŞI
PRENUMELE PERSOANELOR CARE RĂSPUND DE
DIFUZAREA INFORMAŢIILOR PUBLICE ŞI DE
RELAŢII CU PRESA
În cadrul Parchetul
de pe lângă Curtea de Apel Constanţa
funcţionează Biroul de informare publică
şi relaţii cu presa, cu următoarea
componenţă:
- doamna
Raluca-Georgeta Ceauşu – procuror
general adjunct – purtător de cuvânt;
- domnul
Silviu-Vasile Ciocoiu – procuror–
înlocuitor al purtătorului de cuvânt;
- doamna Emilia
Tătaru – grefier şef secţie
judiciară şi
- doamna
Georgeta Roşu - specialist IT.
Structurile sau
persoanele responsabile de relaţia cu
presa a instituţiei sau autorităţii
publice respective au următoarele
atribuţii (conform art. 29 din HG
123/07.02.2002):
a) să furnizeze
ziariştilor, prompt şi complet, orice
informaţie de interes public care
priveşte activitatea instituţiei sau
autorităţii publice pe care o
reprezintă;
b) să acorde fără
discriminare, în termen de cel mult două
zile de la înregistrare, acreditarea
ziariştilor şi a reprezentanţilor
mijloacelor de informare în masă;
c) să informeze în
timp util şi să asigure accesul
ziariştilor la activităţile şi acţiunile
de interes public organizate de
instituţia sau autoritatea publică;
d) să asigure,
periodic sau de fiecare dată când
activitatea instituţiei ori a
autorităţii publice prezintă un interes
public imediat, difuzarea de comunicate,
informări de presă, organizarea de
conferinţe de presă, interviuri sau
briefinguri;
e) să difuzeze
ziariştilor dosare de presă legate de
evenimente sau de activităţi ale
instituţiei ori autorităţii publice;
f) să nu refuze sau
să nu retragă acreditarea unui ziarist
decât numai pentru fapte care împiedică
desfăşurarea normală a activităţii
instituţiei sau autorităţii publice
respective şi care nu privesc opiniile
exprimate în presă de respectivul
ziarist;
g) în cazul
retragerii acreditării unui ziarist, să
asigure organismului de presă obţinerea
acreditării pentru un alt ziarist.
Potrivit art. 27
alin. 2 din HG.123/2002, privind
aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii 544/2001, publicăm
datele privind Raportul
anual privind accesul la informaţiile
de interes public în anul 2015 la
nivelul unităţilor din circumscripţia
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa.
În anul 2015, în
conformitate cu prevederile art. 5
alin.4 din Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes
public, la nivelul Parchetului de pe
lângă Curtea de Apel Constanţa şi
unităţile din subordine, a fost realizat
accesul la informaţii, în sensul
asigurării transparenţei relaţiilor
dintre persoane şi autorităţile publice.
Astfel, cetăţenii
care au solicitat documente din dosarele
finalizate au primit de la
compartimentul de specialitate copiile
necesare realizându-se şi activităţile
prevăzute de art. 26 din Normele
Metodologice privind punctele de
informare-documentare.
Asigurarea de către
instituţia publică a accesului la
informaţiile de interes public s-a
realizat prin compartimentul de
specialitate, prin ţinerea evidenţelor
atât a răspunsurilor la informaţiile
solicitate, cât şi a chitanţelor remise
solicitanţilor.
Pentru asigurarea
accesului mijloacelor de informare în
masă la informaţiile de interes public,
purtătorii de cuvânt de pe raza
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa, desemnaţi să informeze
mass-media, au furnizat ziariştilor
acreditaţi date despre activităţile mai
importante din cadrul fiecărui parchet.
Rezultatele
obţinute de compartimentul de informare
şi relaţii publice sunt evidenţiate prin
acţiunile întreprinse, privind liberul
acces la informaţiile de interes public,
ceea ce a condus la o continuare a
procesului de reformă a sistemului
judiciar, privind transparenţa actului
de justiţie.
În anul 2015,
au fost înregistrate un număr de 825
de solicitări de informaţii de interes
public din partea justiţiabililor, din
acestea fiind admise 781.
Pe unităţi,
situaţia se prezintă astfel:
Parchetul de pe lângă Curtea
de Apel Constanţa |
217 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanţa |
110 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Constanţa |
258 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Hârşova |
29 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Medgidia |
8
solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Mangalia |
13 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Tulcea
|
48 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Tulcea |
96 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Babadag |
33 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Măcin |
13 solicitări |
Potrivit art. 27
alin.1 din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 544/2001,
situaţia informaţiilor de interes public
referitoare la activitatea Parchetului
de pe lângă Curtea de Apel Constanţa,
precum şi a unităţilor din subordine,
pe anul 2015, se prezintă
astfel:
a. |
numărul total de solicitări
de informaţii de interes
public |
825 |
b. |
numărul total de solicitări,
departajat pe domenii de
interes, din care |
825 |
|
- eliberarea
unor xerocopii a
înscrisurilor aflate în
dosarele penale |
366 |
|
- solicitări
de informaţii necesare
desfăşurării activităţii
unor instituţii (societăţi
de asigurări, cabinete
avocaţi etc.), cereri studiu
dosar, alte cereri |
459 |
c. |
numărul de solicitări
rezolvate favorabil |
781 |
d. |
numărul de solicitări
respinse
-
redirecţionate
-
exceptate de la acces |
42
2
- |
e. |
numărul de solicitări
adresate în scris |
825 |
|
- pe suport
de hârtie |
585 |
|
- pe suport
electronic |
240 |
f. |
numărul de solicitări
adresate de persoane fizice |
404 |
g. |
numărul total de solicitări
adresate de persoane
juridice |
421 |
h. |
numărul de reclamaţii
administrative: |
- |
|
1. rezolvate
favorabil |
- |
|
2. respinse |
- |
|
3. în curs
de soluţionare |
- |
i. |
numărul de plângeri în
instanţă: |
- |
|
1. rezolvate
favorabil |
- |
|
2. respinse |
- |
|
3. în curs
de soluţionare |
- |
j. |
costurile totale ale
compartimentului de
informare şi relaţii publice |
Nu
pot fi determinate |
k. |
sumele totale încasate
pentru serviciile de copiere
a informaţiilor de interes
public solicitate |
12,331,25 lei |
l. |
numărul estimativ de
vizitatori ai punctului de
informare – documentare |
1993 |
Termenele pentru
comunicarea în scris a unui răspuns
solicitanţilor de informaţii de interes
public sunt cele prevăzute de Legea nr.
544/2001, şi anume:
a) 10 zile
lucrătoare pentru comunicarea
informaţiei de interes public
solicitate, dacă aceasta a fost
identificată în acest termen;
b) 10 zile
lucrătoare pentru anunţarea
solicitantului că termenul iniţial
prevăzut la lit. a) nu a fost suficient
pentru identificarea informaţiei
solicitate;
c) 30 de zile
lucrătoare pentru comunicarea
informaţiei de interes public
identificate peste termenul prevăzut la
lit. a);
d) 5 zile
lucrătoare pentru transmiterea refuzului
de comunicare a informaţiei solicitate
şi a motivării refuzului.
V.
COORDONATELE DE CONTACT ALE PARCHETULUI
DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANŢA
Sediul:
Constanţa, str. Smârdan nr. 10C,
judeţul Constanţa
Telefon:
0241/618449, 618453, 618458, 618440
Fax: 0241/618463
e-mail:
pca_constanta@mpublic.ro
web site:
http://pcaconstanta.mpublic.ro/
VI. SURSELE
FINANCIARE, BUGETUL ŞI BILANŢUL CONTABIL
Potrivit art. 131
alin. 1 şi 3 din Legea nr. 303/2004
republicată, activitatea instanţelor şi
parchetelor este finanţată de la bugetul
de stat, iar bugetul pentru parchetele
de pe lângă curţile de apel este
gestionat de Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
VII. LISTA
CUPRINZÂND DOCUMENTELE DE INTERES PUBLIC
- Raportul întocmit
conform art. 5 alin.3 din Legea
544/2001;
- Comunicate de
presă.
VIII.
LISTA CUPRINZÂND CATEGORIILE DE
DOCUMENTE PRODUSE ŞI/SAU GESTIONATE,
POTRIVIT LEGII
Documentele
produse/gestionate de Parchetul de pe
lângă Curtea de Apel Constanţa sunt cele
prevăzute de Codul de procedură penală
şi legile speciale în baza cărora îşi
desfăşoară activitatea, precum şi cele
menţionate în Ordinul Ministrului
Justiţiei nr. 2632/C/30.07.2014 pentru
aprobarea Regulamentului de ordine
interioară al parchetelor publicat în
Monitorul Oficial nr. 623 bis din
26.08.2014.
IX.
MODALITĂŢILE DE CONTESTARE A DECIZIEI
AUTORITĂŢII SAU A INSTITUŢIEI PUBLICE ÎN
SITUAŢIA ÎN CARE PERSOANA SE CONSIDERĂ
VĂTĂMATĂ ÎN PRIVINŢA DREPTULUI DE ACCES
LA INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC
SOLICITATE
În cazul în care o
persoană consideră că dreptul privind
accesul la informaţiile de interes
public a fost încălcat, aceasta se poate
adresa cu reclamaţie administrativă
conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice căreia i-a fost
solicitată informaţia(art. 32 din
Hotărârea nr. 123/2002).
În cazul în care
reclamaţia se dovedeşte întemeiată,
răspunsul la aceasta se transmite
solicitantului care se consideră lezat
în termen de 15 zile de la depunerea
reclamaţiei administrative. Acest
răspuns va conţine informaţiile de
interes public solicitate iniţial şi, de
asemenea, va menţiona sancţiunile
disciplinare aplicate în cazul
funcţionarului vinovat, în condiţiile
legii (art. 34 din Hotărârea nr.
123/2002).
Solicitantul care,
după primirea răspunsului la reclamaţia
administrativă, se consideră în
continuare lezat în drepturile sale
prevăzute de lege, poate face plângere
la secţia de contencios administrativ a
tribunalului, în termen de 30 de zile de
la expirarea termenelor prevăzute la
art. 7 din Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa de
timbru pentru plângerea la tribunal şi
recursul la curtea de apel nu include şi
scutirea de la plata serviciilor de
copiere a informaţiilor de interes
public solicitate (art. 36 din Hotărârea
123/2002).
În conformitate cu
dispoziţiile art. 12 din Legea nr.
544/2001, se exceptează de la accesul
liber al cetăţenilor următoarele
informaţii:
a) informaţiile din
domeniul apărării naţionale, siguranţei
şi ordinii publice, dacă fac parte din
categoriile informaţiilor clasificate,
potrivit legii;
b) informaţiile
privind deliberările autorităţilor,
precum şi cele care privesc interesele
economice şi politice ale României, dacă
fac parte din categoria informaţiilor
clasificate, potrivit legii;
c) informaţiile
privind activităţile comerciale sau
financiare, dacă publicitatea acestora
aduce atingere dreptului de proprietate
intelectuală ori industrială, precum şi
principiului concurenţei loiale,
potrivit legii;
d) informaţiile cu
privire la datele personale, potrivit
legii;
e) informaţiile
privind procedura în timpul anchetei
penale sau disciplinare, dacă se
periclitează rezultatul anchetei, se
dezvăluie surse confidenţiale ori se pun
în pericol viaţa, integritatea
corporală, sănătatea unei persoane în
urma anchetei efectuate sau în curs de
desfăşurare;
f) informaţiile
privind procedurile judiciare, dacă
publicitatea acestora aduce atingere
asigurării unui proces echitabil ori
interesului legitim al oricăreia dintre
părţile implicate în proces;
g) informaţiile a
căror publicare prejudiciază măsurile de
protecţie a tinerilor.
Răspunderea pentru
aplicarea măsurilor de protejare a
informaţiilor aparţinând categoriilor
prevăzute de lege revine persoanelor şi
autorităţilor publice care deţin astfel
de informaţii, precum şi instituţiilor
publice abilitate prin lege să asigure
securitatea informaţiilor.
Informaţiile care
favorizează sau ascund încălcarea legii
de către o autoritate sau o instituţie
publică nu pot fi incluse în categoria
informaţiilor clasificate şi constituie
informaţii de interes public.
Informaţiile cu
privire la datele personale ale
cetăţeanului pot deveni informaţii de
interes public numai în măsura în care
afectează capacitatea de exercitare a
unei funcţii publice.
X. CONCLUZII
Având în vedere că
parchetul este un serviciu public, în
interesul cetăţeanului, obligaţia
noastră este aceea de a informa corect
opinia publică prin intermediul
mass-media.
De asemenea,
mijloacele procedurale concrete de care
pot uza cetăţenii pentru a accede la
justiţie sunt Codurile de procedură
penală şi civilă, ce asigură persoanelor
interesate accesul la o instanţă de
judecată căreia prin lege i s-a stabilit
competenţa de a hotărî în materie civilă
sau penală.
Acest mod de
reglementare al dreptului de acces la
justiţie este în concordanţă cu
abordarea europeană, întrucât în
accepţiunea C.E.D.O., exercitarea
dreptului de acces la justiţie presupune
tocmai asigurarea accesului oricărei
persoane la un tribunal instituit de
lege, adică garantarea unei proceduri
judiciare în faţa căreia să se poată
realiza efectiv acest drept.
Rolul mass-media în
societate a devenit foarte important.
Relaţia unei
instituţii sau persoane publice cu presa
trebuie să se construiască în aşa fel
încât informaţia difuzată să devină
publică în legătură cu acea instituţie
şi să provină în mod direct din
interiorul instituţiei. O relaţie bună
cu mass-media conduce la realizarea unei
comunicări şi informări corecte şi
eficiente a opiniei publice.
Biroul de informare
publică şi relaţii cu presa din cadrul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa, dar şi din cadrul unităţilor
subordonate, a realizat o comunicare
normală şi reală cu reprezentanţii
mass-mediei, astfel că, prin intermediul
purtătorilor de cuvânt de la nivelul
fiecărui unităţi de parchet, s-a
realizat zilnic sau ori de câte ori a
fost nevoie, furnizarea de informaţii
ziariştilor acreditaţi privitoare la
activităţile mai importante din cadrul
fiecărui parchet, pentru ca în final
aceştia, prin toate mijloacele de
informare specifice – presă,
televiziune, etc. să realizeze
transparenţa actului de justiţie, prin
informarea completă şi corectă a opiniei
publice.
BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ȘI RELAȚII
CU PRESA AL
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANȚA
|