În conformitate cu
dispoziţiile art. 5 alin. 2 şi 3 din
Legea nr. 544/2001 şi a art. 10 alin. 2
din H.G. nr. 123/2002 privind aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a
legii privind liberul acces la
informaţiile de interes public,
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa prezintă raportul
anual de activitate privind accesul la
informaţiile de intere public pentru
anul 2012.
I. ACTELE
NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA
ŞI FUNCţIONAREA
MINISTERULUI PUBLIC
Activitatea
Ministerului Public şi a parchetelor din
subordine este reglementată de:
-
Constituţia
României – art. 131-132;
-
Legea nr.
303/2004 privind Statutul magistraţilor,
republicată;
-
Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară,
republicată şi
-
Ordinul
Ministrului Justiţiei nr. 529/C/2007
pentru aprobarea Regulamentului de
ordine interioară al parchetelor.
II. STRUCTURA
ORGANIZATORICĂ, ATRIBUŢIILE SECŢIILOR,
PROGRAMUL DE FUNCŢIONARE, PROGRAMUL DE
AUDIENŢE
Parchetul de pe
lângă Curtea de Apel Constanţa are în
subordine Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanţa cu unităţile
subordonate, respectiv Parchetele de pe
lângă Judecătoriile Constanţa. Hârşova,
Mangalia şi Medgidia şi Parchetul de pe
lângă Tribunalul Tulcea cu unităţile
subordonate, respectiv Parchetele de pe
lângă Judecătoriile Tulcea, Babadag şi
Măcin.
Structura
organizatorică şi atribuţiile secţiilor
şi a celorlalte compartimente sunt
stabilite prin Regulamentul de ordine
interioară al parchetelor, aprobat prin
Ordinul Ministrului Justiţiei nr.
529/C/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, partea I, nr.
154/05.03.2007.
Programul de lucru
este zilnic, de luni până vineri, între
orele 800 – 1600
(cu excepţia zilelor nelucrătoare).
Având în vedere
importanţa acordată comunicării cu
justiţiabilii şi presa, la nivelul
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa, programul de audienţe este
asigurat zilnic, de conducerea
instituţiei, între orele 1000
– 1400, iar în fiecare zi de
joi de către procurorul general al
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa, între orele 1000 –
1400 şi 1600 - 1700.
Lista persoanelor
desemnate pentru programul de audienţă
este afişată la loc vizibil pe panoul de
la intrarea în instituţie, dar şi pe
site-ul Parchetul de pe lângă Curtea de
Apel Constanţa, la tab-ul „Audienţe” de
pe pagina de start a acestui site.
III. NUMELE ŞI PRENUMELE PERSOANELOR DIN
CONDUCEREA PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ
CURTEA DE APEL CONSTANŢA.
În anul 2012,
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa a fost condus de domnişoara
procuror general Camelia-Elena Grecu, de
procurorii generali adjuncţi Adina
Florea şi Carmen Ecaterina Tănase şi de
procurorii şefi de secţii Aurel - Mihail
Ciorobea (secţia de urmărire penală),
Silviu - Vasile Ciocoiu (secţia maritimă
şi fluvială) şi Raluca - Georgeta Ceauşu
(secţia judiciară).
Colegiul de
conducere al Parchetului de pe lângă
Curtea de Apel Constanţa a fost format
în cursul anului 2011 din:
-
domnişoara Camelia-Elena
Grecu |
-
procuror general; |
-
doamna
Carmen-Ecaterina Tănase |
-
procuror general adjunct; |
-
domnul
Silviu-Vasile Ciocoiu |
-
procuror şef secţie maritimă
şi fluvială; |
-
domnul
Gigel-Marian Alexandru |
-
procuror; |
-
domnul
Vasile Drăghici |
-
procuror; |
-
doamna
Teodora Petrescu |
-
procuror; |
-
doamna
Mioara Fried |
-
procuror. |
IV. NUMELE ŞI
PRENUMELE PERSOANELOR CARE RĂSPUND DE
DIFUZAREA INFORMAŢIILOR PUBLICE ŞI DE
RELAŢII CU PRESA
În cadrul Parchetul
de pe lângă Curtea de Apel Constanţa
funcţionează Biroul de informare publică
şi relaţii cu presa, cu următoarea
componenţă:
- doamna
Raluca-Georgeta Ceauşu – procuror
şef secţie judiciară – purtător de
cuvânt;
-
domnul Silviu-Vasile Ciocoiu –
procuror şef secţie maritimă şi fluvială
– înlocuitor al purtătorului de cuvânt;
-
doamna Emilia Tătaru – grefier
şef secţie şi
-
doamna Georgeta Roşu -
specialist IT.
Structurile sau
persoanele responsabile de relaţia cu
presa a instituţiei sau autorităţii
publice respective au următoarele
atribuţii (conform art. 29 din HG
123/07.02.2002):
a) să furnizeze
ziariştilor, prompt şi complet, orice
informaţie de interes public care
priveşte activitatea instituţiei sau
autorităţii publice pe care o
reprezintă;
b) să acorde fără
discriminare, în termen de cel mult două
zile de la înregistrare, acreditarea
ziariştilor şi a reprezentanţilor
mijloacelor de informare în masă;
c) să informeze în
timp util şi să asigure accesul
ziariştilor la activităţile şi acţiunile
de interes public organizate de
instituţia sau autoritatea publică;
d) să asigure,
periodic sau de fiecare dată când
activitatea instituţiei ori a
autorităţii publice prezintă un interes
public imediat, difuzarea de comunicate,
informări de presă, organizarea de
conferinţe de presă, interviuri sau
briefinguri;
e) să difuzeze
ziariştilor dosare de presă legate de
evenimente sau de activităţi ale
instituţiei ori autorităţii publice;
f) să nu refuze sau
să nu retragă acreditarea unui ziarist
decât numai pentru fapte care împiedică
desfăşurarea normală a activităţii
instituţiei sau autorităţii publice
respective şi care nu privesc opiniile
exprimate în presă de respectivul
ziarist;
g) în cazul
retragerii acreditării unui ziarist, să
asigure organismului de presă obţinerea
acreditării pentru un alt ziarist.
Potrivit art. 27
alin.2 din HG.123/2002, privind
aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii 544/2001, publicăm
datele privind Raportul
anual privind accesul la informaţiile
de interes public în anul 2012 la
nivelul unităţilor din circumscripţia
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanţa.
În anul 2012, în
conformitate cu prevederile art. 5
alin.4 din Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes
public, la nivelul Parchetului de pe
lângă Curtea de Apel Constanţa şi
unităţile din subordine, a fost realizat
accesul la informaţii, în sensul
asigurării transparenţei relaţiilor
dintre persoane şi autorităţile publice.
Astfel, cetăţenii
care au solicitat documente din dosarele
finalizate au primit de la
compartimentul de specialitate copiile
necesare realizându-se şi activităţile
prevăzute de art. 26 din Normele
Metodologice privind punctele de
informare-documentare.
Asigurarea de către instituţia publică a
accesului la informaţiile de interes
public s-a realizat prin compartimentul
de specialitate, prin ţinerea
evidenţelor atât a răspunsurilor la
informaţiile solicitate, cât şi a
chitanţelor remise solicitanţilor.
Pentru
asigurarea accesului mijloacelor de
informare în masă la informaţiile de
interes public, purtătorii de cuvânt de
pe raza Parchetului de pe lângă Curtea
de Apel Constanţa, desemnaţi să
informeze mass-media, au furnizat
ziariştilor acreditaţi date despre
activităţile mai importante din cadrul
fiecărui parchet.
Rezultatele obţinute de compartimentul
de informare şi relaţii publice sunt
evidenţiate prin acţiunile întreprinse,
privind liberul acces la informaţiile de
interes public, ceea ce a condus la o
continuare a procesului de reformă a
sistemului judiciar, privind
transparenţa actului de justiţie.
În
anul 2012, au fost înregistrate
un număr de 561 de solicitări de
informaţii de interes public din partea
justiţiabililor, din acestea fiind
admise 435.
Pe
unităţi, situaţia se prezintă astfel:
Parchetul de pe lângă Curtea
de Apel Constanţa |
137 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanţa |
126 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Constanţa |
90 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Hârşova |
13 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Medgidia |
8
solicitări |
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Mangalia |
24 solicitări |
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Tulcea şi
unităţile subordonate |
163 solicitări |
Potrivit art. 27
alin.1 din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 544/2001,
situaţia informaţiilor de interes public
referitoare la activitatea Parchetului
de pe lângă Curtea de Apel Constanţa,
precum şi a unităţilor din subordine,
pe anul 2012, se prezintă
astfel:
a. |
numărul total de solicitări
de informaţii de interes
public |
561 |
b. |
numărul total de solicitări,
departajat pe domenii de
interes, din care |
561 |
|
- eliberarea
unor xerocopii a
înscrisurilor aflate în
dosarele penale |
211 |
|
- solicitări
de informaţii necesare
desfăşurării activităţii
unor instituţii (societăţi
de asigurări, cabinete
avocaţi etc.) |
350 |
c. |
numărul de solicitări
rezolvate favorabil |
435 |
d. |
numărul de solicitări
respinse |
126 |
e. |
numărul de solicitări
adresate în scris |
561 |
|
- pe suport
de hârtie |
493 |
|
- pe suport
electronic |
68 |
f. |
numărul de solicitări
adresate de persoane fizice |
390 |
g. |
numărul total de solicitări
adresate de persoane
juridice |
171 |
h. |
numărul de reclamaţii
administrative: |
|
|
1. rezolvate
favorabil |
|
|
2. respinse |
|
|
3. în curs
de soluţionare |
|
i. |
numărul de plângeri în
instanţă: |
1 |
|
1. rezolvate
favorabil |
|
|
2. respinse |
|
|
3. în curs
de soluţionare |
1 |
j. |
costurile totale ale
compartimentului de
informare şi relaţii publice |
Nu
pot fi determinate |
k. |
sumele totale încasate
pentru serviciile de copiere
a informaţiilor de interes
public solicitate |
1755,9 lei |
l. |
numărul estimativ de
vizitatori ai punctului de
informare – documentare |
10.304 |
Termenele pentru comunicarea în scris a
unui răspuns solicitanţilor de
informaţii de interes public sunt cele
prevăzute de Legea nr. 544/2001, şi
anume:
a) 10 zile
lucrătoare pentru comunicarea
informaţiei de interes public
solicitate, dacă aceasta a fost
identificată în acest termen;
b) 10 zile
lucrătoare pentru anunţarea
solicitantului că termenul iniţial
prevăzut la lit. a) nu a fost suficient
pentru identificarea informaţiei
solicitate;
c) 30 de zile
lucrătoare pentru comunicarea
informaţiei de interes public
identificate peste termenul prevăzut la
lit. a);
d) 5 zile
lucrătoare pentru transmiterea refuzului
de comunicare a informaţiei solicitate
şi a motivării refuzului.
V. COORDONATELE DE CONTACT ALE
PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANŢA
Sediul:
Constanţa, str. Smârdan nr. 10C,
judeţul Constanţa
Telefon:
0241/618449, 618453, 618458, 618440
Fax: 0241/618463
e-mail:
pca_constanta@mpublic.ro
web site:
http://pcaconstanta.mpublic.ro/
VI. SURSELE
FINANCIARE, BUGETUL ŞI BILANŢUL CONTABIL
Potrivit art. 131
alin. 1 şi 3 din Legea nr. 303/2004
republicată, activitatea instanţelor şi
parchetelor este finanţată de la bugetul
de stat, iar bugetul pentru parchetele
de pe lângă curţile de apel este
gestionat de Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
VII. LISTA
CUPRINZÂND DOCUMENTELE DE INTERES PUBLIC
- Raportul întocmit
conform art. 5 alin.3 din Legea
544/2001;
- Comunicate de
presă.
VIII. LISTA CUPRINZÂND
CATEGORIILE DE DOCUMENTE PRODUSE ŞI/SAU
GESTIONATE, POTRIVIT LEGII
Documentele
produse/gestionate de Parchetul de pe
lângă Curtea de Apel Constanţa sunt cele
prevăzute de Codul de procedură penală
şi legile speciale în baza cărora îşi
desfăşoară activitatea, precum şi cele
menţionate în Ordinul 529/C/21.02.2007
al Ministerului Justiţiei, privind
aprobarea Regulamentului de ordine
interioară al parchetelor.
IX.
MODALITĂŢILE DE CONTESTARE A DECIZIEI
AUTORITĂŢII SAU A INSTITUŢIEI PUBLICE ÎN
SITUAŢIA ÎN CARE PERSOANA SE CONSIDERĂ
VĂTĂMATĂ ÎN PRIVINŢA DREPTULUI DE ACCES
LA INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC
SOLICITATE
În cazul în care o
persoană consideră că dreptul privind
accesul la informaţiile de interes
public a fost încălcat, aceasta se poate
adresa cu reclamaţie administrativă
conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice căreia i-a fost
solicitată informaţia.(art. 32 din
Hotărârea 123/2002)
În
cazul în care reclamaţia se dovedeşte
întemeiată, răspunsul la aceasta se
transmite solicitantului care se
consideră lezat în termen de 15 zile de
la depunerea reclamaţiei administrative.
Acest răspuns va conţine informaţiile de
interes public solicitate iniţial şi, de
asemenea, va menţiona sancţiunile
disciplinare aplicate în cazul
funcţionarului vinovat, în condiţiile
legii. (art. 34 din Hotărârea 123/2002)
Solicitantul care, după primirea
răspunsului la reclamaţia
administrativă, se consideră în
continuare lezat în drepturile sale
prevăzute de lege, poate face plângere
la secţia de contencios administrativ a
tribunalului, în termen de 30 de zile de
la expirarea termenelor prevăzute la
art. 7 din Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa de
timbru pentru plângerea la tribunal şi
recursul la curtea de apel nu include şi
scutirea de la plata serviciilor de
copiere a informaţiilor de interes
public solicitate. (art. 36 din
Hotărârea 123/2002)
În conformitate cu
dispoziţiile art. 12 din Legea nr.
544/2001, se exceptează de la accesul
liber al cetăţenilor următoarele
informaţii:
a) informaţiile
din domeniul apărării naţionale,
siguranţei şi ordinii publice, dacă fac
parte din categoriile informaţiilor
clasificate, potrivit legii;
b) informaţiile
privind deliberările autorităţilor,
precum şi cele care privesc interesele
economice şi politice ale României, dacă
fac parte din categoria informaţiilor
clasificate, potrivit legii;
c) informaţiile
privind activităţile comerciale sau
financiare, dacă publicitatea acestora
aduce atingere dreptului de proprietate
intelectuală ori industrială, precum şi
principiului concurenţei loiale,
potrivit legii;
d) informaţiile
cu privire la datele personale, potrivit
legii;
e) informaţiile
privind procedura în timpul anchetei
penale sau disciplinare, dacă se
periclitează rezultatul anchetei, se
dezvăluie surse confidenţiale ori se pun
în pericol viaţa, integritatea
corporală, sănătatea unei persoane în
urma anchetei efectuate sau în curs de
desfăşurare;
f) informaţiile
privind procedurile judiciare, dacă
publicitatea acestora aduce atingere
asigurării unui proces echitabil ori
interesului legitim al oricăreia dintre
părţile implicate în proces;
g) informaţiile
a căror publicare prejudiciază măsurile
de protecţie a tinerilor.
Răspunderea
pentru aplicarea măsurilor de protejare
a informaţiilor aparţinând categoriilor
prevăzute de lege revine persoanelor şi
autorităţilor publice care deţin astfel
de informaţii, precum şi instituţiilor
publice abilitate prin lege să asigure
securitatea informaţiilor.
Informaţiile care favorizează sau ascund
încălcarea legii de către o autoritate
sau o instituţie publică nu pot fi
incluse în categoria informaţiilor
clasificate şi constituie informaţii de
interes public.
Informaţiile cu privire la datele
personale ale cetăţeanului pot deveni
informaţii de interes public numai în
măsura în care afectează capacitatea de
exercitare a unei funcţii publice.
X. CONCLUZII
Având în vedere că
parchetul este un serviciu public, în
interesul cetăţeanului, obligaţia
noastră este aceea de a informa corect
opinia publică prin intermediul
mass-media.
De asemenea,
mijloacele procedurale concrete de care
pot uza cetăţenii pentru a accede la
justiţie sunt Codurile de procedură
penală şi civilă, ce asigură persoanelor
interesate accesul la o instanţă de
judecată căreia prin lege i s-a stabilit
competenţa de a hotărî în materie civilă
sau penală.
Acest
mod de reglementare al dreptului de
acces la justiţie este în concordanţă cu
abordarea europeană, întrucât în
accepţiunea C.E.D.O., exercitarea
dreptului de acces la justiţie presupune
tocmai asigurarea accesului oricărei
persoane la un tribunal instituit de
lege, adică garantarea unei proceduri
judiciare în faţa căreia să se poată
realiza efectiv acest drept.
Rolul
mass-media în societate a devenit foarte
important.
Relaţia
unei instituţii sau persoane publice cu
presa trebuie să se construiască în aşa
fel încât informaţia difuzată să devină
publică în legătură cu acea instituţie
şi să provină în mod direct din
interiorul instituţiei. O relaţie bună
cu mass-media conduce la realizarea unei
comunicări şi informări corecte şi
eficiente a opiniei publice.
Biroul
de informare publică şi relaţii cu presa
din cadrul Parchetului de pe lângă
Curtea de Apel Constanţa, dar şi din
cadrul unităţilor subordonate, a
realizat o comunicare normală şi reală
cu reprezentanţii mass-mediei, astfel
că, prin intermediul purtătorilor de
cuvânt de la nivelul fiecărui unităţi de
parchet, s-a realizat zilnic sau ori de
câte ori a fost nevoie, furnizarea de
informaţii ziariştilor acreditaţi
privitoare la activităţile mai
importante din cadrul fiecărui parchet,
pentru ca în final aceştia, prin toate
mijloacele de informare specifice –
presă, televiziune, etc. să realizeze
transparenţa actului de justiţie, prin
informarea completă şi corectă a opiniei
publice. |