RAPORT ANUAL PRIVIND APLICAREA LEGII NR. 544/2001 –
PRIVIND LIBERUL ACCES LA INFORMAȚIILE DE INTERES PUBLIC LA NIVELUL PARCHETULUI
DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL CONSTANȚA ÎN ANUL 2009
În aplicarea Legii nr. 544/2001 și a Normelor
metodologice de aplicare a legii privind liberul acces la informațiile de
interes public, având în vedere cadrul legal conturat în sistemul unităților
Ministerului Public prin Ordinul nr. 42/2002 al Procurorului General al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție de
aprobare a Regulamentului de organizare și funcționare a
compartimentelor de informare și relații cu presa și prin
Ordinul nr. 6/2002 al Secției de cooperare internațională, de informare
publică și relații cu presa, în executarea obligațiilor cuprinse
în art. 7 lit. „f” din Regulament, s-a întocmit prezentul Buletin informativ.
ACTELE NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA ȘI
FUNCțIONAREA MINISTERULUI
PUBLIC.
Activitatea Ministerului Public și a
parchetelor din subordine este reglementată de Constituția României, de
Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară și Legea nr. 303/2004
privind Statutul magistraților, care au abrogat la data de 29.09.2004
dispozițiile Legii nr. 92/1992 privind organizarea judecătorească
republicată și modificată, Legea nr. 54/1993 privind organizarea instanțelor
și parchetelor militare, O.U.G. nr. 43/2002 privind Parchetul Național
Anticorupție modificată și aprobată prin Legea nr. 503/2002 și
Legea nr. 161/2003, modificată, Legea nr. 508/2004 privind înființarea,
organizarea și funcționarea în cadrul Ministerului Public a Direcției
de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și
Terorism, precum și Regulamentul de ordine interioară a parchetelor
aprobat prin Ordinul Ministrului Justiției nr. 2850 din data de
25.10.2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1087/23.11.2004.
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ, ATRIBUȚIILE SECȚIILOR,
PROGRAMUL DE FUNCȚIONARE, PROGRAMUL DE AUDIENȚE
Parchetul de pe lângă Curtea de
Apel Constanța are în subordine parchetele de pe lângă tribunalele Constanța
și Tulcea și parchetele subordonate acestor tribunale, respectiv
parchetele de pe lângă judecătoriile Constanța. Hârșova, Mangalia,
Medgidia, Tulcea, Babadag și Măcin, așa cum sunt ele prezentate și
pe acest site la tab-ul „Organizare, atribuții”
„Organigramă”.
Atribuțiile secțiilor
și a celorlalte compartimente sunt stabilite prin Regulamentul de ordine
interioară al parchetelor aprobat prin Ordinul Ministrului Justiției nr.
529/C/2007, așa cum se vede și pe acest site la tab-ul
„Organizare, atribuții”
„Secții”.
Programul de lucru este
zilnic, 800 – 1600 (cu excepția zilelor
nelucrătoare), iar procurorii ce fac parte din Colegiul de conducere al
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța fac de serviciu la
domiciliu, prin rotație, permanent, pentru orice situație în cazul în
care procurorul desemnat să execute serviciul pe unitate sau organele de poliție
le solicită prezența sau opinia.
Având în vedere
importanța acordată comunicării cu cetățenii și presa, la
nivelul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța, programul de
audiențe este zilnic, între orele 900 – 1500,
serviciul fiind asigurat de conducerea instituției, așa cum este
prezentat și la tab-ul „Audiențe” de pe
pagina de start a acestui site.
De asemenea, persoanele
interesate se pot adresa procurorului de serviciu desemnat, de luni până
vineri, între orele 800 – 1600.
NUMELE ȘI
PRENUMELE PERSOANELOR DIN CONDUCEREA PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ CURTEA DE APEL
CONSTANȚA.
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța este condus
de domnișoara procuror general, Camelia-Elena Grecu, de procurorii
generali adjuncți Ioana Ursache și Gigel-Marian Alexandru și de
procurorii șefi de secții Zarafina Puiu
(secția de urmărire penală), Raluca-Georgeta Ceaușu (secția
judiciară) și Silviu-Vasile Ciocoiu (secția maritimă și
fluvială)
Colegiul de conducere al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Constanța este format din:
q
domnișoara
Camelia Elena Grecu
|
- procuror general;
|
q
doamna
Ioana Ursache
|
- procuror general
adjunct;
|
q
domnul
Gigel Marian Alexandru
|
- procuror general
adjunct;
|
q
domnul
Silviu Vasile Ciocoiu
|
- procuror șef
secție maritimă și fluvială;
|
q
domnul
Vasile Drăghici
|
- procuror;
|
q
doamna
Teodora Petrescu
|
- procuror;
|
q
doamna
Carmen Ecaterina Tănase
|
- procuror.
|
NUMELE ȘI
PRENUMELE PERSOANELOR CARE RĂSPUND DE DIFUZAREA INFORMAȚIILOR PUBLICE
În cadrul Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța funcționează
Compartimentul de informare și relații publice, cu următoarea
componență:
- doamna Raluca-Georgeta
Ceaușu – procuror șef secție judiciară – purtător de cuvânt;
- domnul Silviu-Vasile Ciocoiu – procuror șef
secție maritimă și fluvială – înlocuitor al purtătorului de cuvânt;
- doamna Emilia Tătaru – grefier șef secție.
Structurile sau persoanele responsabile de relația
cu presa a instituției sau autorității publice respective au
următoarele atribuții (conform art. 29 din HG 123/07.02.2002):
a) să furnizeze ziariștilor, prompt și
complet, orice informație de interes public care privește activitatea
instituției sau autorității publice pe care o reprezintă;
b) să acorde fără discriminare, în termen de cel
mult două zile de la înregistrare, acreditarea ziariștilor și a
reprezentanților mijloacelor de informare în masă;
c) să informeze în timp util și să asigure
accesul ziariștilor la activitățile și acțiunile de interes
public organizate de instituția sau autoritatea publică;
d) să asigure, periodic sau de fiecare dată când
activitatea instituției ori a autorității publice prezintă un interes
public imediat, difuzarea de comunicate, informări de presă, organizarea de
conferințe de presă, interviuri sau briefinguri;
e) să difuzeze ziariștilor dosare de presă
legate de evenimente sau de activități ale instituției ori autorității
publice;
f) să nu refuze sau să nu retragă acreditarea unui
ziarist decât numai pentru fapte care împiedică desfășurarea normală a
activității instituției sau autorității publice respective și
care nu privesc opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist;
g) în cazul retragerii acreditării unui ziarist,
să asigure organismului de presă obținerea acreditării pentru un alt
ziarist.
Potrivit art. 27 alin.2 din HG.123/2002, privind
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 544/2001, publicăm Raportul anual privind accesul la
informațiile de interes public în anul 2009 la nivelul unităților din
circumscripția Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța.
În anul 2009, în conformitate cu prevederile art.
5 alin.4 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de
interes public, la nivelul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța
și unitățile din subordine, a fost realizat accesul la informații,
în sensul asigurării transparenței relațiilor dintre persoane și
autoritățile publice. Astfel, cetățenii care au solicitat documente
din dosarele finalizate au primit de la compartimentul de specialitate copiile
necesare realizându-se și activitățile prevăzute de art. 26 din Normele Metodologice privind punctele de
informare-documentare.
Asigurarea
de către instituția publică a accesului la informațiile de interes
public s-a realizat prin compartimentul de specialitate, prin ținerea
evidențelor atât a răspunsurilor la informațiile solicitate cât și
a chitanțelor remise solicitanților.
Pentru
asigurarea accesului mijloacelor de informare în masă, la informațiile de
interes public – purtătorii de cuvânt de pe raza Parchetului de pe lângă Curtea
de Apel Constanța, desemnați să informeze mass-media au furnizat
ziariștilor acreditați date despre activitățile mai importante
din cadrul fiecărui parchet.
Rezultatele
obținute de compartimentul de informare și relații publice sunt
evidențiate prin acțiunile întreprinse, privind liberul acces la
informațiile de interes public, ceea ce a condus la o continuare a
procesului de reformă a sistemului judiciar, privind transparența actului
de justiție.
În
anul 2009, au fost înregistrate un număr de 302 de solicitări de informații de interes public din partea
justițiabililor, din acestea fiind admise 289.
Pe
unități, situația se prezintă
astfel:
Parchetul de pe lângă Curtea
de Apel Constanța……………………….
|
36 solicitări
|
Parchetul de pe lângă
Tribunalul Constanța………………………….…
|
68 solicitări
|
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Constanța…………………………..
|
65 solicitări
|
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Hârșova……………………………..
|
16 solicitări
|
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Medgidia…………………………….
|
8 solicitări
|
Parchetul de pe lângă
Judecătoria Mangalia…………………………….
|
7 solicitări
|
centralizat la nivelul
Parchetului de pe lângă Tribunalul Tulcea…
|
102 solicitări
|
Potrivit art. 27 alin.1 din Normele metodologice
de aplicare a Legii nr. 544/2001, situația informațiilor de interes public referitoare la activitatea
Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța, precum și a unităților din subordine, pe anul 2009,
se prezintă astfel:
a.
|
numărul total de solicitări
de informații de interes public……………………………….………………........................................
|
302
|
b.
|
numărul total de solicitări,
departajat pe domenii de interes, din care……………..............................................................
|
302
|
|
- eliberarea unor
xerocopii a înscrisurilor aflate în dosarele penale…………………………………......................................
|
277
|
|
- solicitări de
informații necesare desfășurării activității unor instituții (societăți de asigurări, cabinete avocați etc.)….
|
25
|
c.
|
numărul de solicitări
rezolvate favorabil…………………………………………………….……………..............................................
|
289
|
d.
|
numărul de solicitări
respinse…………………………………………………………………………………….........................................
|
13
|
e.
|
numărul de solicitări
adresate în scris…………………………………………………………………………........................................
|
302
|
|
- pe suport de
hârtie………………………………………………………………………..................................................................
|
298
|
|
- pe suport
electronic…………………………………………………………………..…………………..……........................................
|
4
|
f.
|
numărul de solicitări
adresate de persoane fizice………………………………………………………….....................................…
|
243
|
g.
|
numărul total de solicitări
adresate de persoane juridice
...........................................................................................…
|
59
|
h.
|
numărul de reclamații
administrative:……………………………………………………...…………………........................................
|
|
|
1. rezolvate
favorabil……………………………………………………………………………………………........................................
|
|
|
2.
respinse…………………………………………………………………………….….....................................................................
|
|
|
3. în curs de
soluționare…………………………………………………………….………………………….....................................…
|
|
i.
|
numărul de plângeri în instanță:…………………………………………………………….…………………........................................
|
|
|
1. rezolvate
favorabil…………………………………………………………………..………...........................................................
|
|
|
2.
respinse………………………………………………………………………………......................................................................
|
|
|
3. în curs de soluționare………………………………………………………………....................................................................
|
|
j.
|
costurile totale ale
compartimentului de informare și relații publice………………………………...........................................
|
1000 lei
|
k.
|
sumele totale încasate pentru
serviciile de copiere a informațiilor de interes public solicitate….....................................
|
2301,47 lei
|
l.
|
numărul estimativ de
vizitatori ai punctului de informare – documentare……………………...............................................
|
7527
|
|
|
|
|
|
|
Termenele
pentru comunicarea în scris a unui răspuns solicitanților de informații
de interes public sunt cele prevăzute de Legea nr. 544/2001, și anume:
a) 10 zile lucrătoare pentru comunicarea informației
de interes public solicitate, dacă aceasta a fost identificată în acest termen;
b) 10 zile lucrătoare pentru anunțarea
solicitantului că termenul inițial prevăzut la lit. a) nu a fost suficient
pentru identificarea informației solicitate;
c) 30 de zile lucrătoare pentru comunicarea
informației de interes public identificate peste termenul prevăzut la lit.
a);
d)
5 zile lucrătoare pentru transmiterea refuzului de comunicare a informației
solicitate și a motivării refuzului.
COORDONATELE DE CONTACT ALE PARCHETULUI DE PE LÂNGĂ
CURTEA DE APEL CONSTANȚA
Sediul: Constanța, str. Smârdan nr. 10C, județul Constanța
Telefon: 0241/618449,
618453, 618458, 618440
Fax: 0241/618463
e-mail: pca_constanta@mpublic.ro
web site: http://pcaconstanta.mpublic.ro/
SURSELE FINANCIARE, BUGETUL ȘI BILANȚUL
CONTABIL
Bugetul Ministerului
Public s-a compus în cursul anului 2009 numai din surse bugetare – repartizate
de Ministerul de Finanțe.
Începând cu data de
01.07.2005, conform art. 88 din legea nr. 304/2004, Parchetul de pe lângă
Curtea de Apel Constanța este ordonator secundar de credite, având buget
propriu.
Bugetul PCA
Constanța pe anul 2009
Bilanțul
contabil al PCA Constanța pe anul 2009
LISTA
CUPRINZÂND DOCUMENTELE DE INTERES PUBLIC:
- Buletinul informativ al Parchetului de pe lângă
Curtea de Apel Constanța pe anul 2009;
- Raportul întocmit conform art. 5 alin.3 din
Legea 544/2001;
- Comunicate de presă.
LISTA CUPRINZÂND CATEGORIILE DE DOCUMENTE PRODUSE ȘI/SAU
GESTIONATE, POTRIVIT LEGII:
- documentele produse/gestionate de Parchetul de
pe lângă Curtea de Apel Constanța sunt cele prevăzute de Codul de
procedură penală și legile speciale în baza cărora își desfășoară
activitatea, precum și cele menționate în Ordinul 529/C/21.02.2007 al
Ministerului Justiției, privind aprobarea Regulamentului de ordine
interioară al parchetelor.
MODALITĂȚILE
DE CONTESTARE A DECIZIEI AUTORITĂȚII SAU A INSTITUȚIEI PUBLICE ÎN
SITUAȚIA ÎN CARE PERSOANA SE CONSIDERĂ VĂTĂMATĂ ÎN PRIVINȚA DREPTULUI
DE ACCES LA
INFORMAȚIILE DE INTERES PUBLIC
SOLICITATE.
În cazul în care o persoană
consideră că dreptul privind accesul la informațiile de interes public a
fost încălcat, aceasta se poate adresa cu reclamație administrativă
conducătorului autorității sau instituției publice căreia i-a fost
solicitată informația.(art. 32 din Hotărârea 123/2002)
În cazul în care reclamația se
dovedește întemeiată, răspunsul la aceasta se transmite solicitantului
care se consideră lezat în termen de 15 zile de la depunerea reclamației
administrative. Acest răspuns va conține informațiile de interes
public solicitate inițial și, de asemenea, va menționa sancțiunile
disciplinare aplicate în cazul funcționarului vinovat, în condițiile
legii. (art. 34 din Hotărârea 123/2002)
Solicitantul care, după primirea
răspunsului la reclamația administrativă, se consideră în continuare lezat
în drepturile sale prevăzute de lege, poate face plângere la secția de
contencios administrativ a tribunalului, în termen de 30 de zile de la
expirarea termenelor prevăzute la art. 7 din Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa de timbru pentru plângerea la tribunal și recursul la
curtea de apel nu include și scutirea de la plata serviciilor de copiere a
informațiilor de interes public solicitate. (art. 36 din Hotărârea
123/2002)
|